Velence valóban még mindig süllyed?
Az itt lakókon kívül mintha mindenkit ez a kérdés
foglalkoztatna. Egyetlen szóval megválaszolva: igen; bár a süllyedés mértéke
lelassult. Jórészt annak köszönhetően, hogy leálltak a talajvíz
szivattyúzásával. Az 1966. november 4-i katasztrofális áradás a város egyes
részeit 24 órára 1,2 m magas vízréteggel borította el. A só pedig beivódott az
épületek falaiba, folyamatosan rombolva azokat. A város szinte kilátástalan
küzdelmet vív a fennmaradásért. A vízszint emelkedésével, a hajóforgalom, a
hajócsavarok keltette erőszakos hullámverés növekedésével egyre több alap
károsodik, egyre több épület földszinti része szívja tele magát vízzel, és
merül önsúlyánál fogva egyre mélyebbre. Éppen ezért elsősorban a földszinti lakások
állnak üresen. Nemzetközi összefogás kell hozzá, hogy az erejüket felülmúló
munkát végezni tudják. Az épületek immár állandó karbantartásra szorulnak.
A
málladozó házak helyreállítása úgy kezdődik, hogy lecsapolják a csatornát és
kikotorják belőle az iszapot. És ilyenkor „szárazföldi eszünkkel” nem is
sejtjük, hogy ezzel milyen veszélynek teszik ki magukat. 1996. január 29-én a
lángra lobbant Fenicét is száraz csatorna szegélyezte, a tűzoltóknak így
esélyük sem volt a gyorsan terjedő lángokkal szemben. A csatornarendszer bajai
már régebben, a napóleoni időkben kezdődtek, amikor megszűnt a dózsék
fennhatósága alatt működő karbantartó rendszer, vagyis a csatornák rendszeres
kotrása. A 18. század vége óta legnagyobb részüket nem tisztították, a házak
közötti mintegy két méter mély járatokban helyenként egy méter vastagságú
iszapréteg rakódott le. Alacsony vízállás, vagy halaszthatatlan javítás esetén
(amikor egy-egy csatornát lezárnak, és a vizét kiszivattyúzzák) ez a szerves
anyag borzalmas záptojásszagot áraszt.
„Ó, Velence! Velence!
Mikor a márványfalazat vízben ázik, sírás hallik, zokogó panasz, süllyedő
csarnokokon visszhangzik végig, robajló tengerár jajongó szava.” (Lord
Byron: Childe Harold)
A velencei kikötőben fenékkotrást terveznek, hogy a
létesítményt több és nagyobb hajó befogadására tegyék alkalmassá. Ennek révén
akár 400 méter hosszú hajók is képesek lesznek bejutni a kikötőbe. A kikötői
illetékesek hangsúlyozták, a fejlesztést a növekvő idegenforgalom és
teherforgalom teszi szükségessé.
A munkálatok során természetesen kiemelt
figyelemmel kezelik a természetvédelmi előírásokat. A műemlékvédők azonban igen
aggasztónak tartják a terveket, hiszen a fenékkotrást és a hajóforgalmat
tartják a vízszintemelkedés egyik okának a lagúnákban, ami veszélyezteti az alacsonyan
fekvő szigeteken emelt történelmi várost. „Az a tény, hogy a nagy hajók
egyáltalán bebocsátást nyernek a lagúnákba, súlyos következményekkel járnak a
városra nézve” – hangsúlyozta a Velence megmentésén fáradozó brit alapítvány
egyik kutatója. Véleménye szerint a magasabb vízállás gyakoribb velencei
árvizeket jelent. 2008 decemberében élte a város az utóbbi húsz év legnagyobb
árvizét, és a környezetvédők szerint a jövőben súlyosabbá válik a helyzet,
mivel világszerte megemelkedik a tengerek szintje a globális felmelegedés
miatt. A kikötői illetékesek szerint túlzóak a környezetvédők aggályai.
Meggyőződésük, hogy a Mózes-projekt megoldja a gondokat. Az aggályoskodók
szerint azonban a Mózes-projekt révén legfeljebb az aqua alta okozta gondokat
lehet kezelni, de ez nem orvosolja a többi problémát.
Velence hétköznapjaihoz már a 14. század óta hozzátartozik az idegenforgalom. A Szentföldre tartó zarándokok is elidőztek a városban. Aztán a reformáció térnyerésével, a 16. században alábbhagyott a jövés-menés. Újabb fellendülés csak a 17. században következett, amikor a műveltségre (vagy annak látszatára) vágyó arisztokrácia körében divatba jött az „európai körutazás”. De az még emberléptékű idegenforgalom volt. Ma? Ma a jesolói félszigetről hajók ontják a turistákat, de érkeznek repülővel, vonattal, autóval is. És a lagúnába lassan beúszó tízemeletes óriáshajók nemcsak az emberek tömegét, de jelentősen megemelkedett vízszintet is zúdítanak a városra. Félelmetes látvány, ahogy a San Marco előtt elúszik egy-egy ilyen monstrum. Az emberben óhatatlanul is felmerül, mi lenne, ha … még elképzelni is szörnyű, micsoda pusztítást vihetne végbe egy elszabadult tengerjáró. Hol van ez már Marco Polo és kortársai hajóitól. (a képen a hatalmas Redentore szinte eltörpül a tengerjáró mellett)
„Vajon eltörölte-e
Velence azt a mocsaras, lápos lagúna-vidéket, amely fölé korhatag
cölöp-posztamensei emelik?” – teszi fel a kérdést Hévizi Ottó Látáspróba –
Velence c. esszéjében. A népszerű
kortárs spanyol regényíró, Juan Manuel de Prada – Vihar c. regényében
Velencének pontosan ez az oldala domborodik ki.
A mű a víz, a köd és a hó eróziójának kiszolgáltatott, menthetetlenül az
enyészet felé tartó város képével szembesít:
„Velencét senki sem
mentheti meg a romlástól, az enyészet árnyéka alapításától fogva ott lebeg
felette. A felülről érkező égi áldás és a tenger hullámai együttes erővel
gyalulják gömbölydeddé a város sarkait, az épületek éles kontúrjait, s közben
puhítják, mállasztják a köveket. A nyirkosság és a nyomában járó penész és
gomba nemcsak az utcák és házak alapjait foglalja el, hanem felbecsülhetetlen
értékű festményeket. „
Aki tudni akarja, meddig ér az árvíz Velencében,
leghelyesebb, ha a Google-ban a tide, dagály szóra keres rá. Ha 80 centit
írnak, nyugodtan sétálgatni lehet a Szent Márk téren, de ha 100 centi fölé, sőt
120 centi fölé megy az ár, jöhet a gumicsizma, a fapalló, de ettől a zongorista
még tovább játszik a kávéházban. Szeptember 15 és április 30. között bármikor
lehet árvízre számítani. De a helybéliek ezt higgadtan fogadják, és mindennap
újra és újra kitakarítják a boltokat meg az utcákat, ahová betör a víz.
Ilyenkor előfordulhat, hogy a belváros szűk utcácskáinak házaiban, szállodáiban
is bugyborékolva jön fel a víz, akár az étterem kőpadlóján át is, de amint pár
óra múlva visszavonul, már el is tüntetik a nyomait.
Vannak, akik gumicsizmát vesznek, de ez nem feltétlenül
szükséges. Nemcsak azért, mert a hűvös időben elég hideg viselet, hanem mert
felesleges 25-45 eurót fizetni érte. A boltokban, hotelekben pár euróért hozzá
lehet jutni csinos, színes nylonzacskóból készült lábbelifélékhez dagály
idejére. A vastagabb anyagból készült zacskók aljára műanyag tappancsot
ragasztanak, szabályozható csattal ellátva, és valahol térd magasságában
madzaggal lehet megkötni. A zacskók oldalán mérce mutatja, hogy ha a vízállás
80, 100, 120, netán 140 centis, akkor meddig fog érni a Szent Márk téren
sétálva. Ezek a centik a tengerszint feletti magasságot jelzik, nem a burkolat
feletti szintet! 120 centinél már komolyan szükség van a pallókra, amelyeken
libasorban haladnak a turisták, és a vízben combig érő gumicsizmás rendőrök
figyelik, hogy ütemesen haladjon a sor. Aki bámészkodni, fényképezni akar, le
kell másznia a vízbe.
A víz kérdését annyira komolyan veszik, hogy már évtizedek
óta tilos kutat fúrni és használni a lagúna bármelyik szigetén. Hivatalosan,
mióta erősen csökkentették a vízkivonást az artézi rétegekből 1973-ban, Velence
süllyedése megállt. De a tengerszint tovább emelkedik a globális felmelegedés
miatt. Az áradások időnként csordulásig töltik a lagúna medencéjét. A téli esők
és a hóolvadás idején még rosszabb a helyzet, mert ilyenkor Veneto folyói is
felduzzadnak. Az emberi beavatkozások, mint a kotrás, talajjavítás, gátak és a
fenékhálós halászat nehezen megragadható változásokat idéznek elő a lagúnában,
tovább növelve az áradásra való hajlamot. Ma a téli árvizek háromszor jobban
megviselik a várost, mint 100 évvel korábban. Az apály is velejárója az
árhullámoknak, a levegőn pedig a fa talapzatok rothadni kezdenek. Az épületekre
a motoros csónakok keltette folyamatos hullámzás még rosszabb hatással van, az
ezzel járó rázkódások, hullámverések több kárt okoznak, mint az alkalmi
áradások. A vörös fenyő, amelyért a dalmát partok erdeit a velenceiek kiirtották,
még tartja az isztriai fehér követ, amely a házak alapja, de a vörös téglákba
már belemart a só, s néhol nemcsak a vakolatot, a márvány díszeiket is levetik.
„Szinte láttam a
szemem előtt, ahogy az égerfát cölöpökké formálják, majd azokat énekelve és meghatározott
lépéskombinációkkal a helyükre emelik, leszúrják, majd cölöpverő gépekkel a
kellő mélységre süllyesztik. Aztán jött a következő réteg, a tölgy, mely
pallókkal vonta be a cölöpök tetejét. Ezekre fektették az öt-nyolc réteg
márványt, melyek még mélyebbre süllyesztették az alapokat. A kőlapokra
fagerendákat fektettek, s ezekre épültek a téglafalak. A fa, mely odalent az
iszapban áll, már kőkemény, mint a márvány. De a falak, melyek azokra épültek,
sérülékenyek, s néha-néha már oly omlósak, mint a friss kalács. Azok nem bírnak
ki még pár száz évet.” (John Keahey: Velence a tenger ellen)
A házak alapja eleve alacsony, ráadásul a tartócölöpöket
tömörödésre hajlamos homok-üledék-agyag rétegezésű talajba verték le. Évente
ugyan nem sokat jelent, de a századok során az eredendő süllyedés már 76
centimétert tett ki. Aztán amikor a szárazföldön elkezdték kiszivattyúzni a
talajvizet, a terület újabb 13 centimétert süllyedt. Nem sokat tehetnek. A
tenger szintjét nem lehet csökkenteni, a várost pedig nem lehet megemelni.
(bár, erre vonatkozóan komoly tudósok komoly elképzelésekkel álltak elő)
„Velence a tengerrel való viszonya miatt hihetetlen.” (Hévizi Ottó: Látáspróba
– Velence)
Velence épületeit egymáshoz közel álló, vörösfenyőkből
készült cölöpökre építették, mert ez a fa a víz alatt, oxigén hiányában nem
rothad el. Ezek belenyúlnak a tengerfenék homokos és agyagos rétegeibe is,
közel 8 méter mélységig. A cölöpök
felett isztriai mészkő képezi az épületek alapjait. A házak megtámasztására
használt fákat a mai Szlovénia nyugati területein vágták ki, ezzel a mai Kras,
Lika és Groski Kotar régiók sivárságát okozva. A pillérek nagy része sok
évszázad után még mai is érintetlen. A csatornákon átívelő kis hidakat is
isztriai kőből és téglából építették. Velence létét részben a vörösfenyő
egyedálló tulajdonságának köszönheti, ugyanis ha ezt a fát elzárjuk az
oxigéntől, megkövül, betonnal vetekedő erős oszloppá válik. A vörösfenyőket
először aszfalttal vonták be, majd a szigetek közötti részeket szilárd anyaggal
töltötték fel. Más technikai különlegességeket is alkalmazták, például olyan
kővel alapozták le, illetve vonták be a házak alsó részeit, amely tökéletesen
vízzáró, ezzel biztosítottak védelmek a házaknak a felvizesedés ellen. Mára
azonban a fokozatos süllyedés miatt e vízzáró réteg is víz alá került.
A versenyfutás az idővel már a középkorban elkezdődött. A
szigetek közt kanyargó sekély vizű tengeröblök, lagúnák homokpadja egyfajta
természetes gátként védte régen a várost, s ennek megóvását szigorú
rendeletekkel szabályozták a városatyák. Egy 1501-es rendelet szerint, aki
megrongálta a homokdűnéket, annak jobb kezével vagy szeme világával kellett
fizetnie érte. A tanács tudta, hogy a homokpad megvédéséhez egy olyan vízzáró
réteg létrehozása járulhat hozzá, amit a sós víz sem tud szétmorzsolni. A
Velence körül épített csatornák egy része a 14-15. századból származik. Az
Adriába csak három csatornán engedték be az iszapban gazdag folyók vizét a
közelben, s az is állandó ellenőrzés alatt folyt. 1722-ben, egyéves kísérletezés
eredményeként megszületett a megoldás: mészkövet porcelánfölddel kevertek
össze, s ebből egy gátsort építettek a tengerbe, amely nem kevesebb, mint 300
évig hatékonyan zárta el a várost a tengertől, és egészen a múlt századig
sikeresen védte Velencét.
A 15 kilométernyi, ún. „murazzi”- megbízható hullámtörőként
működött. Az 1966-os árvíz idején
azonban a rendszer felmondta a szolgálatot. 1966. november 4-ét a velenceiek
valószínűleg sosem fogják elfelejteni. Ekkor a déli sirokkó-széllel érkező dagály
soha nem látott mértékben, két méterrel emelte meg a vízszintet és az árhullám
elöntötte a várost, 5 ezer ember számára tette lakhatatlanná az otthonát. Azóta
évente négyszer 30-40 centis ár borítja el a várost, ami évszázadokig
elképzelhetetlen volt.
A középkorban a velencei mérnökök elkezdték kiépíteni a
csatornarendszert, mely szilárdabbá tette a talajt. A csatornaépítés és a
folyóelterelés összehangolása a proto alle Acque (a vizek felügyelője) nevű
állami tisztségviselőre hárult. A reneszánsz legtehetségesebb vízfelügyelője
Cristoforo Sabbadino volt. Az elsők között tapasztalhatta meg, mekkora károkat
okoznak Velencének és a lagúnáknak az olyan emberi beavatkozások, mint az
engedély nélküli csatornaépítés és a rosszul tervezett vízelterelés. 1501-ben
létrejött egy bizottság, a Magistrato alle Acque, mely máig ellenőrzi a
lagúnába jutó iszap mennyiségét.
John Keahey: Velence a tenger ellen c. kötetében a kezdet
kezdetétől tekinti át a város helyzetét. Ezerhatszáz évvel ezelőtt, a város
alapításakor a tenger szintje 5 (!) méterrel volt alacsonyabb a mainál. Az 1966-os árvízig
mégis senkiben nem merült fel, hogy Velence nem lesz örökéletű. A város folyamatosan süllyedt, az elmúlt 200
év során Velence 12 centivel került alacsonyabbra, míg az Adria vízszintje
ezalatt 10 centit emelkedett. Ennek köszönhetően, míg a 20. század elején csak
7 napig borította víz az utcákat, ma Velence évente 200 napig van valamilyen
mértékben víz alatt. Emellett a környezeti változások sem kímélik a gondolák
városát: míg 1923 és 1932 között összesen 5 árhullám érte el a várost, addig
1993 és 2002 között ez a szám már 50-re nőtt. A várost védő gátak megépítéséről
az 1966-os nagy árvíz után hoztak döntést. A megoldást talán egy olyan
mozgatható gátrendszer jelenti, amelyhez hasonló Rotterdamot védi a tenger
pusztításától.
A Mózes nevet (MOSE) viselő hatalmas beruházás a tervek
szerint 2011-re készül el. A tervek szerint a tengerfenéken 79, egyenként
250-350 tonna súlyú mozgatható hullámtörőt építenek, melyeket magas hullámok
közeledtére levegővel megtöltve emelnek függőleges helyzetbe. 3 helyen: a Lido-nál 41 elemet, Malamocco-nál
20-at, Chioggia-nál 18-at. A környezetvédők többször is kritizálták a terveket,
mert a széles terelőlapok Velencét egy egyszerű tóvá változtatják. Ezek
szerintük több kárt okozhatnak, mint az utcákat rendszeresen elöntő árhullámok,
mivel a kapuk csapdába ejtik a város körüli szennyeződést is és lehetetlenné
teszik a lagúna öntisztulását. A WWF véleménye szerint sokkal hatékonyabb
védekezés lenne, ha a város teherkikötőjét bezárnák, és a személyszállító
tengerjáró hajóknak sem engednék meg, hogy megközelítsék a várost. (én magam is
érthetetlen kockázatvállalásnak érzem az óriáshajók beengedését) Kutatók egy
csoportja szerint, akik Canaletto képeinek tanulmányozásával állapították meg a
vízszint emelkedésének mértékét, az ideális helyzetet csak akkor lehetne
elérni, ha a várost valahogy sikerülne megemelni 30 centivel. A középkori
Velencéről készült festményeken jól látható élénk, terrakotta színű házakhoz képest
a mai házak közel félméternyire a tengerbe merültek.
A Padua Egyetem mérnökökből és geológusokból álló csoportja
vetette fel a várost „felpumpáló” ötletet, melynek az a lényege, hogy a város
alatti földréteg „felduzzasztásával” majdnem annyival emelnék meg a várost,
amennyivel az elmúlt három évszázad alatt megsüllyedt. A munkálatokra tíz évet
szánnának. A tudósok szerint a tenger megregulázása szélmalomharc és inkább
arra kellene használni a vizet, hogy segítségével megemeljék a szigetet. A terv
szerint 12 darab 700 méter hosszú cső felhasználásával óriási mennyiségű vizet
pumpálnának a Velence alatti földrétegbe. A tengervízzel elvegyülő homok
térfogata így megnőne, és a város tíz év alatt 30 centivel magasabbra
emelkedne. Az új ötlet azért nem győzött meg mindenkit: a pisai ferde torony
kitámasztását tervező mérnök szerint a megoldás leginkább egy sci-fihez
hasonlít, és komoly kárt okozhat Velence törékeny struktúrájában. Szerinte
alapvető probléma, hogy nem lehet biztosítani a föld mélyrétegeibe bejuttatott
víz egyenletes elosztását. Így aztán könnyen előfordulhat, hogy Velence nem
egyenletesen emelkedik meg, hanem törésvonalak, adott esetben „dombok” és
„völgyek” keletkezhetnek. A város polgármestere azonban nem elutasító. Meg van
győződve róla, hogy a terv megvalósításához szükséges technológia már létezik.
Az új gát Mózesről kapta a nevét, aki kettéválasztotta a
Vörös-tenger hullámait, és az új gát a veszedelemes árvizektől védi a várost. A
legtöbb környezetvédő mégis támadja a Mose-t. Érdekösszefonódásokat emlegetnek
és olyan gát mellett kardoskodnak, amely csak komoly árvizek idején lépne
működésbe. Ők semmi kivetnivalót nem találnak abban, hogy a Szent Márk tér
időről időre víz alá kerül. Az ellenzék a korábbi helyzet visszaállítását
sürgeti, s ráhagyná az ár-apályra, hogy szabályozza önmagát. Véget vetnének a
földek visszahódításának, eredeti útvonalukra terelnék vissza a hajókat, végül
a lagúnán kívül építenének kikötőt az óceánjáróknak. A Mose támogatói azt
hangoztatják, hogy a gát nélkül Velence mindörökre elsüllyedne. A Velence
Veszélyben Mozgalom pedig köztes megoldást javasol: a gátra szükség van, a
többi védművet pedig alá kell dúcolni. A vita tehát még korántsem dőlt el…
A süllyedésnél, a sótól porladó falak felújításánál is
nagyobb problémája a városnak a lassú elnéptelenedés. Furcsa elnéptelenedésről
beszélni egy olyan város esetében, melynek utcáit egy évben 21 millió turista
tapossa. A lakosság azonban a nagy áradás óta 120 ezerről alig 60 ezerre
csökkent. A megmaradt velenceiek összefogtak és a venessia.com internetes címen
egyesültek. Két évvel ezelőtt elhelyeztek egy fényreklámot, mely a lakosság
aktuális számát mutatja. Amint a szám hatvanezer alá esik, megtartják a város
jelképes temetését. A szokatlan akcióval a velenceiek a közvéleményt akarják
érzékenyebbé tenni mindennapos problémáik iránt.
Évente most is 1500-an hagyják el Velencét, főként fiatal
családok, akik nem tudják vállalni a növekvő megélhetési költségeket. A
lakásprobléma a fő oka annak, hogy az emberek elköltöznek a városból. Lakható
ház akad Velencében elég. A gond a vásárlóerő hiánya. Amióta egy 1999-es
törvény megkönnyítette, hogy a vállalkozó kedvű tulaj szállodává építse át a
házát, sokat romlott a lakáshelyzet, ugyanakkor tíz év alatt hétszeresére nőtt
a szállodák és panziók száma. Az üzletek – köztük régi patinás üzletek – már
nem bírják a csillagászati bérleti díjakat és csendesebb utcákba kényszerülnek.
A La Carmiceria San Marco ruhabolt például hatvan esztendőn át működött a
Piazza San Marco mellett. Valódi különlegesség ez a műhely, a windsori
hercegnek is szabtak benne pizsamát, Hemingwaynek pedig sportos ingeket. De a
háromszorosára emelkedett bérleti díjat már nem bírja. Ez Velence igazi
problémája. Árvíz? Na bumm, felsivít a sziréna, lezárják a védőzsilipeket,
fémlábakra építenek négy kilométernyi deszkajárdát, felhúzzák a gumicsizmát és
az élet megy tovább, mintha mi sem történt volna. „Olyan ez a város, mint egy barátnő, aki az őrületbe kerget, de hiába
akarnád, képtelen vagy elhagyni” – sóhajt költőien egy gondolás.
De vegyük például Velence karbantartásának költségeit: a
csatornák tisztítására, az épületek felújítására nem elég az államtól kapott
pénz. A házalapok megemelése önmagában is irdatlan összegeket emészt fel. És a
megélhetés költségei: itt háromszor drágább az élet, mint 20 kilométerre,
Moglianoban. A polgármester, Massimo Cacciari szerint a szépség sok nyűggel
jár. Turistaszezonban agyonterheltek a közüzemek, a helyiek nem férnek fel a
tömegközlekedési eszközökre. Egyre drágább a szemétszállítás, a
megélhetés.
Velence és a hajók…
Nos, ebből aztán bőséges a kínálat. Velencében mindent vízi
úton intéznek, ha álldogálunk egy kicsit a csatornák partján, meglátjuk, milyen
forgalmasak ezek a vízi sztrádák. A vaporettók, vízitaxik, motorcsónakok
áradatát a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők csónakjai, a szemétszállítók,
kotrómunkások és szennyvíztisztítók, a kézbesítők dereglyéi, sőt még a halottas
bárkák is tarkítják. A lagúnában nagy tengerjáró hajók és olajszállítók
rajzanak Dorsoduro és Marghera dokkjai körül. A legfontosabb hajójáratok a
Piazzale Romatól indulnak, ahol minden közlekedési eszköznek meg kell
fordulnia. A Canal Grandén keresztül a Lidóig közlekedik az 1-es vaporetto
járat. Végighajózva rajta, az egyik legtökéletesebb városnézésen vehet részt a
turista.
Az eredetileg gőzhajtású járműveket (vaporetto kis gőzhajót
jelent) mára felváltották a dízelüzemű, lapos fenekű motorcsónakok. A karcsúbb,
gyorsabb csónakok neve motoscafo. Ezek közül néhány meglehetősen rozsdás, mégis
meglepő sebességgel közlekedik.
A vaporettók tulajdonképpen vízibuszok, meghatározott
menetrenddel, fix megállóhelyekkel. (Ezen a képen sajnálatos módon kemény hátú
bogarakkal mutat némi hasonlatosságot ) Még az üzemeltetőjük is ugyanaz a
társaság, akik a Velence környéki buszközlekedésért is felelnek. Újdonság,
amire feltétlenül figyelni kell, hogy újabban a jegyeket már a stégen
érvényesíteni kell.
A velenceiek megunták, hogy a turisták áradata miatt nem
tudnak közlekedni saját városukban, ezért olyan vízibuszok indításáról
döntöttek, amelyekkel csak ők utazhatnak. Az olasz sajtó szerint az új járat
2010 januárjában indult, a járművek a Piazzale Romától a Piazzale San Marcoig
közlekednek. A város vezetői bíznak abban, hogy a kezdeményezés segít
visszaszorítani a magáncsónakok használatát. A hajók keltette hullámzás ugyanis
meggyengíti az épületek alapját. (A csak velenceiek számára használható jármű
fuvardíja egy euró lesz, míg a turisták számára szolgáló vízibuszokon hat eurót
kell fizetni)
Minden motoros vízi jármű betartja a sebességkorlátozást,
nem csak azért, mert az állandó mesterségesen keltett hullámzás egyre
katasztrofálisabb kárt okoz az alapokban, hanem azért is, mert a gyorsan forgó
hajócsavarok oxigénnel dúsítják a vizet, ami által mértéktelenül elszaporodnak
a rothadást előidéző baktériumok. A környezetvédők – főként fiatalok – ezért
újra felfedezték és népszerűsítik a hagyományos csónakokat, amelyek valamilyen
formában mind a gondola „népi” előzményei. Annyiban különböznek tőle, hogy
hiányzik róluk a gondolák művészien formált, megemelt orra. Laposak, hegyes
orrúak, papucsszerűek, összefoglalóan sandoli a nevük. De sandolo sem csak egy
van ám! Annak megfelelően, mire használják – lagúnabeli kirándulásra,
horgászatra, teherszállításra vagy éppen versenyzésre – megkülönböztetik sok
fajtáját: ciosoto, buranelo, sanpierota, puparin, mascaréta, hogy csak néhány
említsek. És ha már itt tartunk, csak megrögzött szárazföldi patkányok
beszélnek gondoláról. A helyiek éppúgy különbséget tesznek a tragheto,
gondolin, gondolon, dodesona, disdotona, balotina vagy mussin között, mint
ahogy mi a számtalan kocsimárka között.
Gondola és Velence – összetartoznak
A híres g o n d o l a
egykor az egyetlen közlekedési forma volt, mára inkább csak kedvtelés
(nem olcsó kedvtelés!) és turista csalogató, maga a vízen ringatózó romantika.
Nem könnyű megmondani, mikor jelent meg az első gondola, bár néhányan úgy
vélik, hogy ez a 11. századra tehető, sőt már az első dózse, Anafesto Eraclea
megválasztásánál megemlítik létezését. Velence levéltáraiból az első írásos
utalás a város különleges vízi járművére 1094-ből való, amikor Vitale Falier
dózse egy kis falu lakóit (megbecsült polgártársaknak nevezve) megbízza, hogy
készítsenek számára egy gondulamot. Először a 15. század vége felé vitték
festővászonra. De csak a 17. és 18. században alakultak ki azok a
jellegzetességei, amelyek annyira híressé és egyedülállóvá tették a hajók
világában. Ugyanígy fejtörést okoz nevének eredete. Vannak, akik azt mondják,
hogy a latin cymbula szóból származik, mely egy kis csónakra utal, vagy pedig a
„kagyló” jelentésű concha kicsinyítőképzős formájából, a conchulából ered.
Abban az egyben azonban biztosak lehetünk, hogy a gondola elválaszthatatlan
Velencétől.
A lagúna mentén vízre szállt fekete sirályokként parkolnak a
gondolák, a dinnyehéj alakú jellegzetes velencei vízijárművek. Napjainkra
néhány száz darab maradt a hajdani több ezerből. De nem minden velencei csónak
gondola: rengeteg a sandolo, mascareta és pupparino, melyek halászatra,
szállításra és versenyzésre alkalmasak.
A fényes, igazi gondolák a 11. század óta szelik a város csatornáit, bár
az 1400-as évek végéig nem öltötték még fel jelenlegi kecses formájukat. Az
eredetileg ragyogó színekben pompázó, manapság feketére festett gondolák
színéről 1562-ben a szenátus rendelkezett, hogy elejét vegye a gazdagsággal
való túlzott hivalkodásnak. (az igazság sokkal prózaibb, a fekete színt a
gondola vízhatlanságát biztosító szurok adta) A belsejét azonban a kötelező
díszek mellett mindenki saját ízlése szerint alakítja.
Alig néhány gondolaépítő műhely működik, azok végzik a
javításokat is. Közéjük tartozik a dorsodurói San Trovaso. A műhely melletti
lakás, melynek ablakait muskátlik díszítik, alpesi kunyhóra emlékeztet, mivel
az első lakosok a hegyvidéki Cadore régióból jöttek. A gondolajavító műhely
házacskája több száz éves, őrzi még a régi Velencét, mikor a házak majdnem mind
fából voltak.
Drága és bonyolult mesterség ez. Nyolc különböző fafajtából
készítik el azt a 280 részt, melyből a 11 m hosszú és 1,42 m széles hajó felépül.
Közel 25 ezer euróba kerül. Egy gondola súlya több mint 350 kiló, beleértve a
hajó orrában azt a 30 kilós ferrót is, amellyel a gondolás súlyát egyenlítik
ki. A hajó aszimmetrikus, jobb oldalán
24 centivel rövidebb, az a gondolás helyzetével van összefüggésben, aki a jobb
oldalon meríti vízbe az evezőt, hogy irányítsa a gondolát. A gondola orrán
fémjelzés látható: 6 csík, ami a városrészeket (sestieri) ábrázolja. (Velencét
1169-ben osztották fel hat részre: San Marco, Castello, Cannaregio, Santa Croce,
San Polo és Dorsoduro). A hetedik csík a gondola másik végén látható és
Giudecca szigetét jelképezi, míg a gömbölyű felület a dózse-kalap formáját
idézi. A hajóorr S alakja pedig állítólag a Canal Grandét mintázza. Miután majd
húsz évig szolgálja gazdáját és tönkremegy, tüzelőanyagként végzi, ezért régi
darabok a múzeumon kívül sehol nem láthatóak. (Alessia fotója)
A gondola magasított tatján evez a gondoliere, nem ritkán
énekkel kísérve mutatványát. Csaknem minden vállalkozó szellemű turista, aki
megkísérli a gondolát hajtani, a csatornában végzi egy nem túl elegáns
fejessel. Nem szabad akaratából persze, hanem azért, mert az evezőt nem fogja
közre a villa szára, az alsó kis bütyök csak a megtámasztására szolgál, csak
arra, hogy a lapát le ne essen. Az előrehaladáshoz nyújtott karral, teljes
erővel és testsúllyal a fölső, magasabb szárnak kell szorítani az evezőt.
Csakhogy az evező-rudat akármilyen enyhe hullám is átemeli a száron, és
ilyenkor nincs miben megkapaszkodni, a fürdőért csak a hálás nézőközönség tapsa
és nevetése kárpótol. Az erőt és a testsúlyt maguk az evezősök csak a nyílt
vízen vagy versenyek alkalmával használják, bent a városban, a szűk csatornákon
és a hajóforgalomban apró rántásokkal csusszannak át minden nyíláson és résen.
Egy-egy kanyar előtt hosszan elnyújtott hangon jelzik egymásnak a gondolások
érkezésüket, így óvják egymást a váratlan összeütközéstől.
Iparengedélyt csak született velencei válthat ki, s a szakma
nem ritkán apáról fiúra száll. Némelyik gondolás énekel is, megeshet azonban,
hogy előadását durva szavakkal tűzdeli meg, például leltárba veszi a
menyasszony vagy a friss menyecske bájait, de mivel mindezt velencei
dialektusban teszi, és senki nem érti, így csak keveseket sért meg. „A
turisták imádják, ha kiabálunk egymással. Mikor egy vízitaxi hajszál híján
nekünk jön, talán hajlongjunk előtte, hogy Uram, rossz a látása? Nem. Elküldjük
a kapitányt a pokolba.”
2007-ben egy újságcikk arról a megdöbbentő hírről
tudósított, miszerint egy német nő, a 35 éves Alexandra Hai hosszas pereskedés
után elérte, hogy Velencében gondolásként dolgozhasson. A velencei hatóságok
még Milánóhoz is fellebbeztek, ám az ottani bíróság is az asszonynak adott
igazat. Persze, a velencei gondolások fel vannak háborodva, hogy immár ez a
hagyományos olasz foglalkozás sem szent a külföldiek előtt. Arról nem is
beszélve, hogy Hai asszony eddig négyszer próbálkozott meg a szigorú
gondolásvizsgával, és négyszer bukott meg rajta. Nincs hivatalos fuvarozási
szakképesítése sem. A hírek szerint azonban a német nőből nem is lesz hivatalos
gondolás (ezt a megtisztelő címet nem használhatja), ám magánfuvarosként nem
tilthatják el a vizekről – így a bíróság.
Annál is inkább, mert a kis szállodatársaság, ahol évek óta dolgozik,
már eddig is alkalmazta a vendégek szállítására, anélkül, hogy súlyos vízi
incidensek történtek volna.
2010-ben aztán az egész olasz sajtó világgá kürtölte, hogy
Giorgia Boscolo, a 24 éves, kétgyermekes velencei édesanya a történelem első
nője, aki sikeresen túljutott a gondolások evezőspróbáján. Az egy évig tartó,
titkossági eskü terhe mellett nyilvánosságra nem hozható elméleti és gyakorlati
tanfolyam után a Canal Grande csatornáján kellett végigutaztatnia a kizárólag
férfiakból álló vizsgabizottságot. A vizsga része volt továbbá egy
mellékcsatornában való manőverezés, előre- és hátramenettel, valamint
parkolással. Boscolo hős, Boscolo tabut döntött! – ünnepelték a kilencszáz éves
férfiszakma falait lebontó gondolásnőt. Giorgiának az édesapja és fivére is
gondolás. A vizsgán ugyan átment, ahhoz viszont, hogy saját gondolája legyen,
ki kell várnia, hogy egy idősebb kollégája nyugdíjba menjen és átadja neki az
engedélyét, így egyelőre a 150 fős tartaléklistán vár a gondolájára. A
gondolásoknak nem véletlenül fáj a nők előtti „kapunyitás” gondolata, hiszen a
velencei gondolás mindig is a férfihódítás tradicionális jelképe volt. De
Giorgia utat tört. A szeptemberben újraindult gondolástanfolyamokra már öt nő
jelentkezett.
A gondolások néha eleget tesznek a velük kapcsolatos
romantikus elvárásoknak. Roberto Nardin akkor ismerte meg kaliforniai
feleségét, amikor az beszállt a gondolájába. Roberto így beszél felesége
szeméről: „szebb, mint azok a szeptemberi napok, amikor az ég összeolvad a
lagúna vízével.” Lám, a velencei
napnyugta csak meg tudja olvasztani a szíveket.
„A gondola villája egy egyszerű fadarabnak látszik, egy csonknak, ami
egy hozzá nem értőnek semmit nem mond. Megfigyeltem ezeket az evezősöket,
mennyire tudják, hogy azon a fadarabon hová tegyék az evezőt. Melyik állásban
lehet visszatartani a gondolát, azaz fékezni, melyik állás alkalmas a bal,
illetve a jobb helyzetváltoztatáshoz. Elképesztő volt, órákig tudtam volna
bámulni azt, hogyan forgatnak, tolnak, húzzák vissza a vízfelszín alatt ki sem
emelve, az evező tollát. Már az evező is egy csoda, alig szélesedik ki a toll
végén, olyan legyezőszerű az egész, de mégis haladnak könnyedén a vízen ezek a
hosszú karcsú testek. Azt is megfigyeltem, hogy ha az utasok nem egyenletesen
vannak elosztva a hajóban (mondjuk, nem egy szerelmespár ül kettesben, hanem
többen, hárman, esetleg öten ülnek), akkor a gondolás a helyzetének
változtatásával tartja egyensúlyban a hajóját. Az evezőt semmi nem rögzíti.
Értem ez alatt azt, hogy nincs a szokásos tulipán bilincs, nincs kötélbéklyó,
vagy nem a hajótestbe faragott lyukon dugják ki az evezőket. Nem, ezek az
evezők önálló életet élnek, szinte táncolnak a villán.” (Lazac, a
vadevezős)
A jó egyensúlyérzéket követelő foglalkozást háromévi
tanulással sajátíthatja el a jelentkező, sokan apjuk, nagyapjuk mesterségét
folytatják. Színes szalaggal díszített szalmakalapjukról, csíkos vagy fehér
tengerészingükről, trikójukról már messzire felismerni a gondolásokat.
„A gondoliere nemcsak
evez. Ha utasai szívesen veszik, városnézést tart az evező lapát mellől. És ha
nyelvi akadály nincs utasai és közte, akkor szívesen mesél magáról, hivatásáról
is. Például elmeséli, hogy ő már háromgenerációs gondoliere és semmiért nem
cserélne a szárazföldi léttel. Ez a munka itt nagy presztízs és csak kevesen
juthatnak hozzá. Csak az a baj, hogy rengeteget dolgozik, alig látja a
családját. Ráadásul egyre inkább nehezítik a követelményeket, ma már vizsgát is
kell tenni, nem elég az erőnlét. A kérdésre, hogy tudja-e, hogy a világ
legszebb városában él, büszkén mondja, hogy igen, már mások is mondták. És
boldog ezzel az élettel, szuperboldog.” (TiszaKata blog)
Mondani sem kell, hogy a borsos árért zsebkendőnyi területen
mozgatják a turistát, úgysem veszi észre. Óriási különbség van a szárazföldi és
a vízi úthálózat között. Össze-vissza járhatja az ember gyalog a várost,
felismerheti a főbb tájékozódási pontokat, szeme előtt lebeghet a város
szerkezete – ám egy jó gondolás kis kerülővel bárkit elvisz úgy az egyik
végéből a másikba, hogy az itt-ott felismert épületek ellenére sem mondja meg,
hogyan került oda. A gondolázás kb.
háromnegyed órát tart. Az útvonal és az időtartam is gondolásfüggő, ahogy az ár
is.
Dicstelen sors vár a giccshez vonzódó velencei gondolásokra,
ha nem mondanak le hajójuk ízléstelen díszítgetéséről, akár engedélyüket is
elveszíthetik. A városi hatóságok ennek jegyében részletes útmutatással látták
el a gondolák tulajdonosait. Ebből az is megtudható, hogy Velence vízi útjain a
jövőben kizárólag fekete színű hajókat tűrnek meg (ugye, hogy nincs új a nap
alatt?). Az utasok kényelmét kizárólag egyszínű, mégpedig sötét bőrülések
szolgálhatják. Szigorúan tilos lámpafüzérekkel, csicsás plüsspárnákkal,
aranyozott díszekkel, szőnyegekkel ékesíteni a gondolákat. Velencében vagyunk,
nem pedig Las Vegasban – indokolta a döntést a gondolások szövetségének elnöke.
Arra is nyomatékosan megkérték a hajósokat, hogy munka közben mellőzzék a
népszerű dalok éneklését. Amennyiben mégis nótára fakadna valaki, akkor
szorítkozzon hagyományos velencei zenére, s ne a Sole Mio-t énekelje, mely
köztudottan nápolyi dal.
„ Ki nem küzdött futó borzongással, titkos és szívszorongató
félénkséggel, ha első ízben vagy hosszú elszokás után kellett velencei
gondolába szállnia? Ez a különös alkalmatosság – ahogy balladás időkből
teljesen változatlanul átszármazott, oly sajátságos feketén, aminő különben
minden dolgok közt egyedül a koporsó – hangtalan, bűnös kalandokra emlékeztet
csobogó éji vizeken, még inkább magát a halált juttatja eszedbe, a ravatalt, a
komor gyászmenetet, a végső, hallgatag elvonulást. És feltűnt-e már valakinek,
hogy az ilyen csónak padkáján, azon a fekete, koporsófényű karosszéken, tompa
fekete vánkosán a világ legpuhább, legbujább, legernyedtebb ülése esik?”
(Thomas Mann: Halál Velencében)
A Canal Grande mentén mind fényűzőbb palotákat építettek, és
mindegyiknek megvolt a saját gondolakikötője – parkolóoszlopokkal, egyenruhás
gondolásokkal. A gazdagok öt-hat gondolát is tartottak. Az egyik a családfőt
vitte, a másik az úrnőt, a harmadik a gyermekeket az iskolába, a negyedik a
személyzetet vásárolni … Az üzleti irodáknak is saját flottájuk volt. A gondola
a felfelé törekvés, a gazdagság szimbóluma lett. A gomdolások pedig sok titkot,
üzleti praktikát és frivol ajánlatot tudtak meg.
A Canal Grande meghatározott helyein (6 pontján) a gondola
még mindig betölti eredeti funkcióját, átkelőhajóként közlekedik. Traghetto-t
keressen, aki ezt az olcsó és látványos átkelést választja. Az utasok itt egy
sorban állnak a jármű közepén, gyakran egymás vállába kapaszkodva. A hajót két
gondolás irányítja, egyikük a csónak orrában, másikuk a végében kormányoz.
„Hozd őket ,
könyörgöm, gyorsan, mint a képzelet, az átkelőhajóhoz, a Velencében oly gyakori
révhez…” (Portia/Velencei kalmár)
És még mindig hajók…
Aki olyan szerencsés, hogy Velencében éri július harmadik
vasárnapja, az meggyőződhet róla, hogy ez a giccsesnek ható szerenád-hangulat
milyen mélyen él a népben. A „Redentore” napján, amikor egész Velence az
1575-ös szörnyű pestis elmúlásának emlékét ünnepli, a város apraja-nagyja a
lagúnákra száll. Gondolákon, bárkákon, sokszor virágokkal, lampionokkal
feldíszítetten, zenés alkalmatosságokkal (a nagyobb hajókon akár zongorával)
felszerelkezve hajóra szállnak. Az ebédet, vacsorát a vízen fogyasztják el. Az
éjféli tűzijáték után reggelig folyik a mulatozás, míg hajnalban az egész
csónak-áradat a Lidó felé úszik, hogy napkeltére elérjék a nyílt tenger vizét.
Mert hagyomány, hogy aki a Redentore hajnalának hasadtán az Adria vizével vet
magára keresztet, egy évre mentesül minden betegségtől.
Regatta Storica – a regatta velencei eredetű szó, hol máshol
élvezhetnénk az év leglátványosabb vízi eseményét. Abban nincs vita, hogy a
velencei regatta legalább hétszáz éves. A rossz nyelvek szerint még régebbi is
lehet, hiszen már az ezredfordulón véres verseny dúlt a caorlei parasztok
között (ők hozták Velencébe a friss zöldséget), ki ér hamarabb a Rialto híd
lábánál levő piacra. Egy fenköltebb változat szerint persze nem a padlizsánt
szállították a bárkán, hanem szüzeket, s a velenceiek éppen ezekkel a caorlei
hajókkal érték utól 940-ben a dalmát kalózokat, akik lányokat raboltak a
bazilikából. Annyi bizonyos (hála az adóhivatal feljegyzéseinek), hogy
regattákat már a 14. század óta tartottak. Kosztümös evezősök által hajtott,
ünnepélyesen feldíszített hajók úsznak ilyenkor végig a Canale Grandén a
történelmi múlt előkelőségeinek öltözött utasokat szállítva. A menetet a
Bucintoro gálya hű mása vezeti.
Bucintoro – a velencei dózse aranylemezekkel díszített
luxushajója volt. Napóleon katonái 1798. január 9-én a velencei arzenálban
talált fejszékkel hasogatták darabokra.
Az 1728-ban kiváló fából épített 43 méter hosszú hajót az elszenvedett
súlyos károk ellenére később rendbe hozták, és Hydra néven újra szolgálatba
állították. Az egykoron szebb napokat látott gálya a Lidónál kikötve Velence
védelmét látta el. 1828-ban végleg kivonták a forgalomból, maradványait
múzeumban őrzik.
„1597.május 4-én –
óriási költséggel és készülettel koronázták meg Grimani velencei dózse
feleségét. Először… ment a Bucintoro nevű igen drága gályával két más gálya és
bárkák meg igen sok gondola és naszád kíséretében ennek a Gimaninak a házához.
A gályák és naszádok egyik részében velencei tanácsosok ültek, másokban
velencei mesterek…” (Feljegyzések velencei útjáról Zrínyi gróf kezével)
A felvonulást egy sor izgalmas evezősverseny követi. A
regattára minden évben, szeptember első vasárnapján kerül sor. A regatta eredete a 14. század elejére
tehető. 1315-ben rendelet kötelezte az ifjúságot arra, hogy 30-40 személyes,
hosszú bárkákban, egyenes sorba rendeződve evezzen át a Lidóra. Célja
nyilvánvalóan hadgyakorlat volt, amely hamarosan színpompás versennyé vált,
különösen amióta a gondolások két nagy múltú céhe, a Castellani és a
Nicoletti versengett egymással.
A mezőny a Castello kertjei alól indult és végigevezett a
Canal Grandén. Az előkelőség dísztribünjét a célul kijelölt Palazzo Labia előtt
emelték. A versenyt nagy díszfelvonulás nyitotta és zárta. Erről a nemesek és a
tehetős kereskedőcsaládok sem akartak lemaradni: egymást felülmúlva építették a
díszesebbnél díszesebb hajókat. A
regattán a gondolások hagyományos szalmakalapját a színes nemezből készült
fejfedő, a kék csíkos trikót a bő, fehér ing váltja fel. A fekete nadrágra
széles, a hovatartozást jelképező színű selyemöv kerül, amelyhez jól illik a
vastag, fehér térdzokni és a fekete lakkcipő. A regatta ma is az, aminek
indult: az erő, az ügyesség és a szépség diadala.
A felvonulást követő verseny azonban nem turistaattrakció.
Ez a város belügye. A hidak, rakpartok zsúfolásig megtelnek kíváncsiskodókkal.
A versenyt a kétevezős pupparinik, kamasz hajósok kezdik, ez amolyan
utánpótlás-futam. Következnek a nők,
akik sajátos velencei technikával a kecses mascarétákat hajtják, ez valamikor a
híres velencei kurtizánok bárkája volt, de ez ma már senkit nem zavar. Az első
jelentősebb női versenyt egyébként épp a mi II. Ulászló királyunk felesége,
Candalei Anna tiszteletére rendezték 1502-ben. A hangulat egyre forrósodik,
hiszen a hatevezős caorlinék futama következik, s ezt a versenyszámot a
„nagypapák regattájának” is nevezik, mert itt indulhatnak azok, akik a gondolák
döntőjébe nem kerülhettek be. A csúcspont ezután következik, Velence Forma 1-es
futama, a gondolinik döntője. Ez már nem is evezés. Ez egyfajta balett, a
tenger istennőjének ritmikus köszöntése, valami semmihez nem hasonlítható
mozgás, ahol a hajók szinte a víz felett repülnek. Amikor a győztes eléri a
machinát, a Ca’Foscari előtt a vízen lebegő aranyozott tutajt, ami egyszerre
maga a cél és a pompa jelképe, a Canal Grandét elözönlik a yachtok, vitorlások,
vaporettók, vízi mentők, és tűzoltóhajók, aki csak mozogni tud, mindenki evez,
csak a gondolások nem. A versenynek vége, így újra életbe lép a régi híres
gondolás bölcsesség: „Evezni ingyen csak a hülye evez. No, meg a genovaiak.”
Ami Sienának a Palio, az Velencének a Vogalonga. A világ
minden tájáról érkező evezőshajók garmadája indul neki a 32 km hosszú, a lagúna
elszórt szigetei között kijelölt útvonalnak, amelyet nem versenyként
teljesítenek. A „Hosszú Evezés” óriási élmény mind a résztvevők, mind a nézők
számára, akik délidőben a Canale Canareggio mentén bíztatják az utolsó
evezőcsapások megtételére a Canale Grande felé haladókat. Regattájuk alkalmával
a velenceiek mérik össze tudásukat és erejüket Itália másik három tengerparti
köztársasága, Genova, Pisa és Amalfi legjobb evezőseivel. A Vogalongát vasárnap tartják, több mint
kétezer hajó indul rajta. Az elsők kb. három órát eveznek, a mezőny java úgy öt
óra alatt teljesíti a távot. Mindenféle kézzel hajtott hajó indulhat, kajakok,
kenuk, sárkányhajók is beállnak a velencei evezősök közé. A parton a hajókat
hatalmas ováció, taps és drukkolás fogadja. A csatornapartokon hatalmas tömeg
gyűlik össze, a Vogalonga igazi népünnepély.
A velenceiek számára az evezés mindig is természetes tevékenység
volt. A híres Vogalonga maraton és a történelmi Regatta mellett több mint 120
evezősversenyt rendeznek a lagúnán április és október között. Valamennyi
versenyen „velencei stílusban” kell evezni, vagyis állva, a menetirány felé
fordulva. Az evezés velencei módra egyszerűnek tűnik, de óriási szakértelmet
igényel. Mielőtt megkapják jogosítványukat, a gondolások több éves képzésen
vesznek részt (néha láthatjuk őket a csendesebb vizeken gyakorolni). A
hagyomány sokszor apáról fiúra száll.
„Bátor nép ez, ért a
tengeri hadviseléshez, gazdag kincsekben és gazdag férfierőben; Egykoron őket a
soklakosú Venetia küldte erre a tájra, hol északon Adria öble bezárul. Tengeren
épült házaikat víz mossa körül, és szomszédjához csak csónakkal juthat a
szomszéd. Mindig a vízen laknak; nincs is hát, aki náluk jobban tudna hajózni s
tengereken hadakozni.” (Willermans De Apulia: Robert Guiscard Cselekedetei,
III. ének)
1 megjegyzés:
Remélem, nem a politikusok döntik el végül, hogy melyik megoldás valósuljon meg végül.... :/
Hihetetlen, és csodálatraméltó, hogy ilyen jövőképpel még énekelgetve tudnak ott élni!
Tényleg lehet menni evezni?! ..... XDDDDD
Reggel a kávéhoz, délután a sziesztához vagy tökéletes társ!
Köszi!
Megjegyzés küldése