Ha Velencében csupán egyetlen sestierét nézünk meg, akkor ez
csak a San Marco lehet.
Mindig is ez a negyed volt a város szíve, amióta a 13.
században kerületekre tagolták. Velencében csak egyetlen piazza van, és ez a
Szt. Márk tér. A város többi tere campo néven ismeretes. A megkülönböztetés
onnan eredhet, hogy csak a San Marco és a Doge Palota előtti teret kövezték ki,
a többit nem. Később a Piazza szó a hivatalos ünnepségek céljára használt
területet jelölte.
Ez a környék a leggazdagabb mind közül, itt találhatóak a
város emblematikus nevezetességei. A Szent Márk tértől a Rialtóig terjedő
területet foglalja magában. A tér sok történelmi ünnepség színtere volt. Itt
mutatták be megválasztása után a dogét, akit az Arzenál munkásai azon a trónon,
azzal az ernyővel és gyertyatartókkal vittek körül a téren, melyekkel III.
Sándor pápa 1177-ben olyan bőkezűen hálálta meg a Barbarossa császár elleni
segítséget. A doge ilyenkor pénzt szórt a népnek. A maradékot a hagyomány
szerint a trónvivők kapták, amiért is az arzenalottik – hogy minél több pénz
maradjon nekik – végül már futólépésben loholtak fejedelmi terhükkel.
A 16. századig pékek, mészárosok és más kereskedők kínálták
itt az árujukat, amíg nem történt intézkedés, hogy a környékre az előkelő
kormánynegyedhez jobban illő, luxuscikkeket és ékszereket áruló üzletek
kerüljenek.
Napóleon azt mondta róla: A világ legszebb szalonja. Valóban
szebb, mintha bástya volna a helyén tengerre fordított ágyúcsövekkel. Velence
bízott a világban, és a világ idejött. A szépséget keresték és itt megtalálták.
„A nép azzal kárpótolja magát, hogy sétál egyet a Szent Márk
téren, amely közös tulajdon, Velence luxusszalonja…” (Guido Piovene)
Velence él, pezseg és csak az idegenvezetők, útikönyvek
figyelmeztetik az utazót, hogy a város olyan múlt emlékeivel öltöztette fel
például mesterművét, a Szent Márk teret, annak székesegyházát, amellyel ő maga
egyáltalán nem rendelkezett.
A belső díszítések és műkincsek tanúsítják, hogy Bizánc és a
Hagia Sophia értékei Velencét gazdagítják. Ugyanakkor a Szent Márk templom
tükrözi legékesebben Velence összekötő szerepét a keleti és nyugati kultúra
között. Bizánci, mór, gótikus és reneszánsz jellegű elemek egyaránt vannak
rajta. A hajdan egyszerű
téglahomlokzatot mára márvány, mozaikok és domborművek fedik. A téren állva az első benyomás alapján nem a
lenyűgöző méretekből adódó monumentalitás, sokkal inkább a színpompás, gazdagon
cizellált architektúra kerít bennünket a hatalmába. Hatása és vonzása
szuggesztív erejű. Varázsát sok tekintetben sajátosan egyedi jellegének
köszönheti, hiszen egyetlen építészeti stíluskörbe sem lehet egyértelműen
besorolni. Évszázadok formálták olyanná, amilyennek most látjuk. Ezért óhatatlanul is felvetődik a kérdés,
hogy vajon az évszázadok során összhang vagy disszonancia jött-e létre? A
részletekben azonban valami meglepő, korok felett átívelő szellemiség
uralkodik, amely harmóniában egyesíti a stíluskeveredést.
A velencei katedrális megteremtette a keleti és nyugati
stílusok keveredését, s ez a velencei karakter lényege. Inkább keleti, mintsem
európai. A bazilika mai külsejét a 9. és a 19. század között nyerte el. Ez a
templom a díszítő burkolás művészetének csúcspontja. Annak ellenére, hogy
homlokzata különböző korok és építészeti stílusok vad keveréke, mégis
lenyűgöző. (vagy éppen azért )Az alapépületet 1094-ben szentelték fel, a
kupolákat a 13. században emelték. A dekorációk nagy részét Velence
virágkorában zsákmányolták, vagy ajándékba kapta a város. A város virágkorában
állítólag arra szolgált, hogy a tengeri utazók ide pakolták be a hozott áruikat
(mármint itt raktározták el kincseiket), amit aztán a velencei kereskedők
terítettek Európa-szerte. A templom görög kereszt alakban épült, 5 különböző
méretű bizánci kupolával és 500 márványoszlopa között is alig találni két
egyformát.
Theophile Gautier francia költő „a kalózok katedrálisának”
nevezte, „amelybe begyűjtötték az egész földkerekségről összerabolt
zsákmányukat”.
Legnépszerűbb kiállításai tárgya az a négy bronzból készült,
aranyozott ló, amelyek a negyedik keresztes hadjárat során szerzett
hadizsákmány részét képezték. Ez a pompás négyes nagy utat járt már be: Rómából
Konstantinápolyba, onnan Velencébe, majd (Napóleon zsákmányaként) Párizsba
kerültek, később újra visszatértek Velencébe, hogy aztán Rómába utazzanak, majd
végül Velencében találjanak megnyugvásra. A lovak, melyek egykor a homlokzatot
díszítették, azért kerültek az épületen belülre, mert a kinti, szennyezett
levegő és a galambok ürüléke erősen kikezdte őket. Goethe, aki természetesen
eredeti környezetükben látta még őket, így ír róluk: „Ami különösnek tűnt a
számomra az volt, hogy közelről szemlélve nehézkesnek tűnnek, míg lentről a
Piazza felől könnyednek látszanak, mint a szarvasok.” A másolatok a főbejárat fölött láthatóak, a
nézelődők számára a távolból teljesen hitelesnek tűnve. A helyenként arannyal bevont bronz felület
állítólag szándékosan ilyen, ezáltal hangsúlyozva a napfény csillogását és a
mozgás érzését keltve.
A San Marco kihagyhatatlan látnivalói:
A San Marco lovai: 1204-ben, a negyedik keresztes háború
idején a velenceiek elhoztak Konstantinápolyból egy quadrigát. Négy
felszerszámozott, aranyozott bronzlovat. Szimbolikus cselekedet volt ennek a
pompás szoborcsoportnak a felállítása Szent Márk városában: azt hirdette, hogy
Velence már nem protektorátus. A San Marco négy lova és az egész bazilika a
városállam hatalmának jelképe lett. Bár Velence ellenségei mindig azzal
fenyegetőztek, hogy megzabolázzák a lovakat, Napóleon volt az első, akinek
valóban sikerült eltávolítani őket. Az
egyenként 897 kilós szobrokat a konstantinápolyi Hippodromból zsákmányolták
1204-ben. Nem tudni, mikor készültek, valószínűleg görög vagy római mesterek
munkái a Kr.u. 2-3 századból. A lószerszámok mutatják, hogy eredetileg a lovak
be voltak fogva egy kocsi elé. Egymás felé forduló fejük és felemelt patájuk
alapján egy-egy párt alkotnak.
Nyugati homlokzat -
márványszobrokkal, csillogó mozaikokkal, kupolákkal, csúcsos tornyokkal. A
térről leginkább fotózott oldal. Itt a főbejárat, mely fölött a mozaik az
utolsó ítéletet ábrázolja. A bejáratot övező „számtalan” íven hihetetlen gazdag
a díszítés. Az egyik részleten egy ujját harapdáló mankós férfi látható, aki a
legenda szerint a bazilika nyomorék építőmestere, akit abban a pillanatban
örökítettek meg, amikor rájön, hogy műve nem tökéletes.
A templom legfőbb ékességei a mozaikok. Összterületük több
mint 4 ezer négyzetméter. A XI. századtól kezdve a XVIII. századig szinte
folyamatosan készültek a mozaikfelületek, végül a megrongálódott mozaikok
restaurálásai. Akad közöttük – éppen a főhomlokzat közepében – még XIX. századi
mozaikkép is.
Padló – az egyenetlen padló is mestermunka, márványból,
porfírból, üvegből és tarka kövekből készült, a tenger hullámzását idéző
mozaik. Egy keleties mozaikszőnyeg összefonódó állat- virág- és geometrikus
motívumokkal.
Pala d’Oro – A főoltár ékessége az aranyoltár. A ragyogó,
drágakőberakásos arany oltárképet 976-ban vásárolták Konstantinápolyban. Később
többször kiegészítették. 250 darabból áll, mindegyik darab zománcozott és 1927
valódi drágakő díszíti. Eredetileg ez állt a főoltáron, szemben a hatalmas térrel.
Most csapágyon körbefordítható, és csak sátoros ünnepeken fordítják eredeti
helyére. Olyankor az ezernyi drágakő és az arany bevilágítják a bazilika terét.
Genezis kupola az előcsarnokban – három sávban ábrázolja a
világ teremtésének jeleneteit. A történet a kupola közepétől kifelé, az óra
járásával ellentétes irányban bontakozik ki.
Pünkösdi kupola – feltehetőleg a bazilika első kupolája,
amelyet mozaikokkal díszítettek. A Szentlelket ábrázolja galamb formájában a 12
apostol feje fölött.
Mennybemenetel kupola – A központi kupola, mely Krisztus
mennybemenetelét ábrázolja, aki áldást oszt, miközben az angyalok felviszik az
arany csillagokkal teli kék égbe.
Bazilika Múzeum – itt található az aranyozott bronzból
készült négy lóalak; és a Kincstár.
Loggia dei Cavalli – a múzeumban őrzött büszke lovak
másolatai ezen az erkélyen állnak.
Az oltáron látható a festett Kereszt. Azt is Bizáncból
emelték el. A legenda szerint, amikor egy cannaregioi velencei hajós az arcába
sújtott a képnek, vér serkent belőle. Mellette a pilléren egy Madonna és a
gyermek dombormű. Alatta odatámasztva egy vadászpuska. Történt egyszer ugyanis,
hogy egy vadász a dühtől hajtva egy vadászaton legjobb barátját vette célba. De
fegyvere csütörtököt mondott. A vadász akkor ráébredt tettének súlyára, és
fegyverét idetette a Madonna lábához.
A tetrarchák – nem tudni, milyen inspirációra születtek ezek
a 4. századi egyiptomi vörös porfíralakok (nemes kő). Talán szaracénokat
ábrázolnak, akik kincset akartak lopni, megmérgezték egymást, és kővé válva
fejezték be az életüket.
Ahogy sokan megállapítják a tengernyi kincset látva, a
velenceiek kezdetben mindent máshonnan hoztak ide. És bár ne nevezzük ezért
rablóbarlangnak ezt a csodás teret, de tény, hogy hódításaikat hadizsákmányként
hazahurcolt kincsek sora bizonyítja. A tetrarchákról kialakult monda viszont
azt mutatja, hogy azt bizony nem szívelték, ha tőlük is loptak.
Hogyan került valójában Velencébe Szt. Márk? A legenda
szerint Márkot, a tizenkét apostol és a négy evangélista egyikét, Szent Péter
küldte missziós munkára Északkelet-Itáliába, ahol megalapította az aquileai
érsekséget. Ennek a körzetéhez tartozott Velence, pontosabban az a terület,
mely később Velence lett. Utazásai során Szt. Márk állítólag eltévedt a
lagúnában, és amikor besötétedett, az egyik szigeten tért nyugovóra. Álmában
megjelent előtte egy angyal és így üdvözölte: „Pax tibi, Marce” (Béke veled,
Márk!) Aztán megjövendölte, hogy ez lesz a végső nyughelye, és itt övezi majd a
legnagyobb tisztelet.
Ezután az egyiptomi Alexandriába vezetett az útja, amelyet
ugyancsak keresztény hitre térített, és ahol püspökséget alapított. Később ott
szenvedett vértanúságot. Amikor a város a mohamedán szaracénok kezére került,
kalifájuk a keresztény templomok köveit használta fel palotája építéséhez. Szt.
Márk sírja is veszélyben forgott. A városban tartózkodó két velencei kereskedő
828-ban kalandos körülmények között, a koptok alexandriai templomából
disznóhúsba göngyölve szerezte meg és Velencébe szállította Márk evangélista
földi maradványait, hogy a város védőszentjévé tegyék. Először a Doge palotában
akarták elhelyezni, de odafelé menet a tetem a későbbi bazilika helyén olyan
nehézzé vált, hogy többen sem tudták megmozdítani. Csak akkor lehetett újra
felemelni és ideiglenes nyugvóhelyére vinni, amikor a dózse megesküdött, hogy
pontosan azon a helyen templomot építtet a szent tiszteletére. Hogy az
ereklyének méltó helyet biztosítsanak, 829-ben megkezdték az első bazilika
építését. Az evangélista jelképe, a szárnyas oroszlán pedig hamarosan a város
szimbóluma lett. A szárnyas oroszlánt
nyomták a világszerte használt velencei pénzérmékre is. A ma látható, öt
kupolával koronázott, görög kereszt alaprajzú épület, melyet valószínűleg a
konstantinápolyi Szent Apostolok templom mintájára építettek, 1071-ből
származik.
A főoltártól jobbra az első pilléren vörös lámpácska ég,
örökmécses. A feledékenységre
figyelmeztet. A bazilika építői ugyanis
tudván, hogy az evangelista csontjaihoz lopással jutottak, meg akarták előzni,
hogy valaki tőlük is ellopja az ereklyét. Jól elrejtették a relikvia
szekrényét, annyira, hogy 1094-ben arra döbbentek rá, hogy senki nem tudja,
hova is rejthették. Hat hónapig keresték, míg ebben a pillérben bukkantak rá.
Egy őrangyal domborművét helyezték a feltárt nyílás elé és ezt az örökmécsest.
A bazilika kereszthajójának nyugati falán látható az a híres mozaik, amelyik az
ereklyék fellelését ábrázolja. Az inventio néven ismert csodának ez az első
ábrázolása. A mozaik első részén az látható, amikor a nép a bazilikába gyűlt és
isteni segítséget kért a holttest megkereséséhez. A templom egyik oszlopa ekkor
hirtelen meghasadt, s láthatóvá váltak az elrejtett csontok. A mozaikot az
teszi különösen érdekessé, hogy megörökíti a bazilika korabeli állapotát.
2006-ban szentségtörésnek számító újságcikkek jelentek meg,
mely szerint zarándokok és turisták imádkoztak ugyan évszázadokig Szent Márk
sírjánál a nevét viselő bazilikában, de lehet, hogy a szent helyett minden idők
egyik legnagyobb pogány hőséhez, Nagy Sándorhoz szóltak fohászaik. Egy angol
kutató nem abszolút bizonyosságnak, csak alapos feltételezésnek tartja, hogy
történelmi körülmények és érdekek miatt tudatosan kicserélhették a két személy
földi maradványait. Könyvében két elméletből indul ki: Nagy Sándort halála után
bebalzsamozták, és az általa alapított Alexandriában temették el. Pár száz
évvel később ebben a városban volt Szent Márk sírja is. A makedón vezér
mumifikált testének megőrzésével kapcsolatban nincsenek kételyek. Az
evangelista holttestének sorsáról azonban nem maradtak fent biztos adatok.
Egyes történészek szerint elégették, mások szerint csak el akarták égetni, de a
test csodás módon nem égett el, így aztán őt is bebalzsamozták. Az angol tudós
szerint a templom őrei (akiket a velenceiek lefizettek, hogy adják ki az
evangelista múmiáját) vagy védeni akarták a szentet, vagy az egyiptomi
keresztények lefizették őket, de kicserélték a két holttestet. Elméletének
alátámasztására kiemeli, hogy az állítólagos Szent Márk-múmia Velencébe
érkezése után nem sokkal Nagy Sándorénak nyoma veszett. Ebből arra a
következtetésre jut, hogy az evangelistát mégis elégették.
A San Marco csak Velence függetlenségének elvesztésekor lett
püspöki székhely, 1807-ben. Elsősorban nem is az egyház hatalmát és gazdagságát
jelképezte, jelképezi, mint inkább Velence városállam pompáját és történelmét.
Velencében az egy négyzetkilométerre jutó angyalok számánál
talán csak az oroszlánok száma nagyobb. Általában nyitott könyvet tartanak
mancsaik között, amin a Pax tibi, Marce, Evangelista meus – béke veled Márk
evangélistám! felirat szerepel. Ezeket a szavakat mondta egy angyal Márknak
álmában, megjósolva, hogy teste majd Velencében lel nyugalomra. (Márk
oroszlánja egyébként eredetileg egy perzsa kiméra, fantasztikus állat.
Napóleonnak tetszett is nagyon, hogyan lehet valakiből (valamiből) oroszlánt
csinálni, el is vitte Párizsba, és csak bukása után került vissza Velencébe. )
„Velencében nyüzsögnek az oroszlánok, szárnyasak vagy közönségesek, nagyok és
kicsik, ágaskodó vagy alvó oroszlánok, szeretetreméltók vagy ádázok” – jegyzi
meg Jan Morris író. A békés, játékos vagy harcias oroszlán ott feszít a
lobogókon, mozaikokon vagy zárt kertekben hever békés szoborként. Míg az ülő
oroszlán az állam tekintélyét hirdeti, járó fajtársa fölényt sugároz. Lehet a
béke jele, de kivont kardot is szorongathat mancsai között.
„Márk akkoriban Alexandria első püspöke volt. Ott is halt
meg. A velenceiek a 9. században szerezték meg maradványait, állítólag
disznózsírba dugva lopták ki a testet Alexandriából. Aztán, hogy nehezen
megszerzett védőszentjük biztonságban legyen a történelem viharai közepette,
befalazták a San Marco egyik oszlopába, csak éppen sorban elhaláloztak a pontos
helyszín ismerői, így aztán Márk úgy töltött néhány évszázadot az oszlopban, hogy
senki nem tudta, hol van. Az egész bazilikát meg csak nem lehetett bontogatni.
Aztán egyszer megunván az oszlop magányát, kinyújtotta az egyik kezét, kiverve
téglát, maltert, burkolatot. A San Marcóban a bizonyos oszlopot ma is
örökmécses jelzi. Visszatérve az oroszlánra, Szent Márknak volt ő az állata,
mivel Márk az evangéliumát Keresztelő Szent János pusztában bömbölő kiáltásával
kezdi. Kicsit erőltetett magyarázat, de hát ki tudhatja már ennyi időre
visszamenőleg biztosan Szóval az oroszlán mindenképpen a Köztársaság erejét
jelképezte és mai is kevés ember van, akinek a szárnyas oroszlánról elsőként ne
Velence jutna az eszébe.” (Alessia) (Az Arsenal hajójavító műhelyének kapuin
azonban csukott könyvet láthatunk, ami egy sokkal harciasabb jelentésre utal.)
„Mindjárt a
bejáratnál a kő pillérek meg a szemöldökkő úgy meg voltak vetemedve,
csavarodva, hogy még. Míg máshol még a fa sem, pedig hát az is eléggé
hajladozik. És bent az öt kupola alatt aztán a mozaikpadló már igazán úgy
hullámzott, mint a tenger. Jó másfél, na, mondd, egy méteres
szintkülönbségekkel, ahogyan ide-oda mentünk abban a görög kereszt alaprajzú
térben. Lehet eltúlzom, de így érzi az ember, ez itt egy igazi elvarázsolt
kastély, idelent a nagy mélységben, ahová eljutottunk végre mi is. Fölöttünk az
arany. Kupolák, gömbök belső geometriája. Fölmentünk a karzatokra is, a
kórusokba, ott jártunk egész a kupolák alatt, abban a sötét, meleg
aranyragyogásban. Velencében a sötétség is ragyog. Itt énekelték egykor
Monteverdi antifonális kórusait, mert külön ide komponálta és állítólag csak
itt lehet megszólaltatni őket. „
„Hol is kezdődött Velencében a zene? Nyilván a malamoccói és
pellestrinai halászok énekében, a Rivus Altus (Rialto) remetéinek
zsolozsmáiban, az aquileiai menekültek ősi dalaiban. Erről semmi emlékünk nem
maradt. De hogy amit műzenének nevezünk, amit valóban velencei muzsikának
tarthatunk, annak bölcsője itt volt, ahol most állunk, a Szent Márk
bazilikában, az biztos.”
Ha azt kutatjuk, hogy Velence központi építészeti
együttesében a világi vagy az egyházi hatalom közül melyik hangsúlyosabb, ez
aligha dönthető el bármelyik javára. A tenger felé a dózsék rezidenciája
uralkodik, Velence főterén, a város lüktető szívében pedig a San Marco
temploma. Az egyensúly tökéletes.
A dózsék mindenkor tudatában voltak Velence területe
kicsinységének, mégis olyannyira hittek a városállam hatalmának
rendíthetetlenségében, Velence legyőzhetetlenségében, hogy hatalmi
középpontját, a Doge Palotát soha nem vették körül védművekkel. Minden
látogatót, aki a tengerről érkezett, lenyűgözött az elébe táruló mesés látvány,
a vízből éppen csak kiemelkedő hatalmas tér, a székesegyház óriási kupolája, a
nyitott árkádsoraival pompázó Doge Palota. A látvány üzenete minden magyarázat
nélkül érthető volt a hajókorlátnál álló szemlélő számára: csak a környező
tengerek urai, dúsgazdag kereskedők, ravasz diplomaták engedhetik meg maguknak,
hogy mindjárt mintegy dísztermükbe invitálják a hozzájuk érkezőt. John Ruskin
műkritikus 1852-ben még azt jósolta, hogy a Doge Palota öt éven belül összedől
– és lám, még mindig áll. Oszlopokon „lebegő” tömbstílusa komoly hatással volt
a modern középület-tervezésre, ma elsősorban a skandináv országokban
alkalmazzák ezt a koncepciót. A maga korában rendkívül merész mérnöki
megoldásnak számított, hogy a város legnagyobb csarnokát, a hatalmas Sala del
Maggior Consigliot nem a földszintre vagy az első emeletre, hanem a
meglehetősen magasan levő második emeltre helyezték. A súlyt két egymás fölé
helyezett árkádsor hordja. Az ilyen megszakítás nélküli, hosszú loggiák
megszokottak voltak a régi velencei kereskedőházakon, de a statikai nehézségek
a palota esetében lényeges módosításokhoz vezettek. A homlokzat legérdekesebb
eleme a sarkokat és az oszlopfőket borító szobrászati dekoráció, mely több száz
figurájával különleges, nyilvános középkori enciklopédiát alkot. Fő üzenete,
hogy csak a bölcsesség vezethet el az erényes élethez és az üdvözüléshez.
Kívülről olyan, mint egy felfordított lakodalmi torta. Egy
rózsaszín márványtömb, amely a könnyedén csipkézett, cukorszerűen törékeny
isztriai árkádsor felett nyugszik. Belül azonban semmi kétséget nem hagy
rendeltetése felől. Az állami hivatalok termei sorakoznak és egyik pompásabb,
mint a másik – a hajdani városállam dicsőségét idézve. Jelenlegi formáját a 15.
században nyerte el. Több mint hivatali székhely, a La Serenissima
kormányzatának megtestesítője lett, ahol megvitatták az államügyeket, fogadták
a követeket, jóváhagyták a törvényeket, kihallgatták és megbüntették a törvényszegőket. A pompás
bronz kútfőkkel és faragott oszlopfőkkel teli nagy udvarról monumentális
lépcsők vezetnek a palota fényűző felső emeleteire. A látogatás fénypontja
lehet a Sala del Consiglio dei Dieci, ahol a Tízek Tanácsa elé állították a
Köztársaság ellenségeit és a Sala della Bussola, ahová a titkos feljelentések
érkeztek a bocca del leone (oroszlánszáj) közvetítésével. A Sala del Maggior
Consiglio, azaz a Nagy Tanácsterem falain Velence első 76 dózséjának portréi
láthatóak. Egy helyet fekete függöny takar. Ez Marin Falier dózsét jelképezi,
akit a palota lépcsőin fejeztek le a Köztársaság elleni összeesküvés miatt
1355-ben. (Falier maga köré gyűjtött egy csapat elégedetlen polgárt, hogy
megdöntse a tanács hatalmát és magát tegye meg a legfelsőbb úrrá.) Múzeumának
kincsei között pazar aranydíszítések, hatalmas fegyverkollekció, több száz éves
térképek, 24-es osztatú faliórák (ilyen az utcákon is akad, a Szent Márk téren
és a Rialtotól nem messze is), eredeti berendezések láthatóak.
Falier dózse arcképét feketével lefestették a Sala del
Maggior Consiglio falán. Árulással vádolták. De vajon miért követte el ezt a
bűnt a dózse, Velence legnagyobb tiszteletnek örvendő embere? Falier sikeres és
népszerű ember volt, régi nemesi családból származott. Viszont elkövette azt a
hibát, hogy amikor az avignoni pápai udvarban értesült megválasztásáról, sűrű
ködben tért haza Velencébe, és a két oszlop között szállt partra. Ezért a
legrosszabbtól kellett tartani, hisz ráadásul bal lábbal lépett a szárazföldre,
amint Petrarca egyik leveléből tudni lehet. A krónikák szerint a nemesség
gyakran megalázta a közembereket, akik aztán nem részesültek kárpótlásban.
Ráadásul a nép és a dózse is békét akart Genovával, de a kormány erre nem volt
hajlandó. Mivel a dózse már 70 éves volt és nem volt utóda, valószínűleg
szülővárosa érdekeit tartotta szem előtt mindenekelőtt, hiszen siker esetén ő
nem sokat nyerhetett volna rajta. A velenceieknek persze megvan a sajátságos
magyarázatuk is, mely szerint Michele Steno, a későbbi dózse gúnyverset rakott
volna a dózse székére, amely szerint Faliert felszarvazza a felesége.
Büntetésül pedig a nemesek csak nagyon enyhe büntetést róttak ki rá. Ezért
dönthetett végül úgy Falier, hogy véget vet az arisztokrácia féktelenségének.
Bármi is volt az összeesküvés oka, a tervet elárulták és leleplezték. A dózsét
miután minden hatalmi jelvényétől megfosztották, a palota lépcsőjén lefejezték.
A harangot, mely halálát jelezte, harangnyelv és kötél nélkül helyezték el a
San Marco tornyában, hogy soha többé meg ne kondulhasson.)
A legrégebbi mai rész a vízre néz. 1340-ben kezdték építeni,
a Nagytanács üléstermének szánták. 1424-ben újjáépítették a Piazzettára néző
részét. Az építészeknek tökéletesen le kellett másolniuk a Nagytanács számára
készült épületrészt, melynek már volt hét árkádja a Piazzetta felé is. Így
nyerte el a Doge Palota jelenlegi egységes képét, mely olyannak mutatja, mintha
teljes egészében egyszerre épült volna. Francesco Foscari dózse nemcsak a
Piazzettára néző szárnyat építtette hozzá a palotához, hanem egy, a belső
udvarba vezető új bejáratot is építtetett, a Porta della Cartát. Fölötte Márk
oroszlánja előtt térdelve örökíttette meg magát. Ezen áthaladva magunk előtt
látjuk a hangzatos nevű Óriások lépcsőjét. A velencei gazdagság
félreérthetetlen jelképeként Mercuriust, a római kereskedelem istenét és
Neptunust, a tenger istenét állította Sansovino a lépcső mellé. Épp ilyen
félreérthetetlen szimbólum a loggiára vezető boltív fölött Szt. Márk
oroszlánja. Ezt bizonyítja, hogy Napóleon bevonuló hadai lerombolták, szintén
szimbolikus tettként.
Az épület a velenceiek gótikus lakó- és üzletházát egyesíti
nagyobb méretekben: alul nyitott árkádok, felettük díszes, 71 oszlopon nyugvó
loggia, melynek díszítőmintái az egész városban számtalan módon alkalmazott
modellé váltak. Nem időpazarlás az árkádok 36 oszlopfőjének szemléletes ábráit
végignézni! Minden oszlopán más és más: különböző népfajok, mesterségek,
művészetek, mitológiai jelenetek, állatok életéből vett képek… Például az
öbölre néző homlokzat 7. oszlopán a házasélet nyolc jelenete az esküvőtől a
halálig. Megunhatatlan. Az oszlopsor mintha a talajba volna süppedve… Valóban,
a zömök oszlopok eredeti alapzata a mai járda alatt 40-50 centire fekszik; a
tenger emelkedése miatt kellett a tér szintjét ennyivel megemelni. A
palotasarkokat különösen szépen megformálták. A Piazzetta sarkán látni a
bolygókat és az ember teremtését, a Paglia híd felőli sarkon a részeg Noét
fiaival, a Szt. Márk templom felől Salamon ítéletét. A három sarkot három
arkangyal koronázza. Velence létezését jelentik: Raffael testesíti meg a
kereskedelmet, Gabriel a békét, Mihály a háborút.
A dózse – Az első 25 dózséból hármat meggyilkoltak, egyet
árulás miatt kivégeztek, hármat megvakításra ítéltek, négyet leváltottak, egyet
száműztek, négy lemondott, egy elesett a kalózokkal vívott csatában, egyet
pedig szentté avattak. A dózse, hatalmának minden korlátozása ellenére is több
volt egyszerű bábnál. Valóban vezető államférfi volt, aki az alkotmány
ellenőrzése mellett gyakorolta hatalmát. Akárcsak a pápát, a dózsét is egy
életre választották, de a politikával járó keserűségek általában
megrövidítették az életét. 1032 óta a dózsei tisztség nem volt örökletes, a
fejedelmeket választották. Hatalmuk erősen korlátozott volt. A dózse így a
velencei állam és törvényei megtestesítő szimbolikus figurájává vált. A Szent
Márk oroszlánja előtt térdelő Francesco Foscari dózse alakja azt fejezi ki,
hogy az uralkodó meghódol a Köztársaság isteni eredetű hagyományai előtt, és
híven szolgálja a város közös érdekeit.
A Velencei Köztársaság egyik legtekintélyesebb alkotmányos
szerve az 1229-ben alapított Szenátus volt. Tulajdonképpen ez a törvényhozó
testület kormányozta a várost és annak tengeri és szárazföldi birtokait.
Politikai, adminisztratív, pénzügyi és gazdasági kérdésekkel egyaránt
foglalkozott, meghatározta a külpolitika irányvonalát, és összehangolta a
különböző diplomáciai központok tevékenységét. A Szentszékkel kapcsolatos
vitákon és tárgyalásokon az egyházi méltóságokat viselő vagy más módon érdekelt
tagoknak el kellett hagyniuk a termet. Az összeférhetetlenség elvének
alkalmazása jól mutatja a Köztársaság függetlenségtudatát és elszántságát, hogy
kormányzati rendszerét és életmódját megvédje minden külső erőcsoporttól, mely
nyomás gyakorolhatna rá vagy korlátozná tevékenységét.
A nagyhatalmú Tízek Tanácsát 1310-ben hozták létre, és
elsősorban állambiztonsági ügyekkel foglalkozott. Felügyeletet gyakorolt a
patríciusok, kolostorok, céhek és vallásos egyletek felett.
A Doge palotával szemben áll a Libreria. Ma itt működik
Olaszország egyik legjelentősebb könyvtára, a Bibilioteca Marciana.
A Zecca, vagyis a Pénzverde a Libreria délnyugati oldalához
csatlakozik a vízparton. A velencei pénzverde eredetileg a Rialto közelében
volt, a 13. században költöztették új helyére. A vízparton kellett legyen, mert
a fém olvasztásakor keletkező szikrák könnyen komoly tüzet okozhattak. Az
épület erődjellegét az is indokolta, hogy odabent nemes fémeket és már kész
pénzérméket is tartottak, melyeknek védelméről gondoskodni kellett.
A restaurálás nehézségei – a levegőszennyezés erősen
rongálja a Szent Márk téri homlokzatok márványfaragványait. A britek anyagilag
támogatták a Dózse palota oszlopfőinek megtisztítását, a Logetta
harangtornyának, valamint a Porte della Cartának, a palota díszkapujának
helyreállítását. Sikerült például
teljesen helyreállítani a bazilika kriptáját, de Sansovino Logettája
problematikus. A restaurált márvány védelmére szánt gyanta ugyanis megszínezte
a homlokzatot, ezért most ezt a gyantát igyekeznek kitisztítani az épületből.
Sok fejfájást okoz a resataurátoroknak az is, hogy szembeszálljanak az acqua
altának nevezett magas vízállás hatásaival, amely évente átlag 250szer árasztja
el a teret. A hosszú távú megoldást a rakpartok megerősítése jelentené.
A Sóhajok hídja egyike Velence leghíresebb
jellegzetességeinek. Ez a fehér isztriai kőből épült híd 1600-ban épült. A
törvényszék épületét köti össze Castello új börtönével. Az egyik leghíresebb velencei hídként
ismeretes, annak ellenére, hogy inkább fotótéma, minthogy tömegek haladjanak át
rajta. A Doge Palotát és a börtönt összekötve ível át 8 méter hosszan a Rio di
Palazzo csatorna fölött és inkább tűnik függőfolyosónak, mint hídnak. Romantikus elnevezése Lord Byrontól
származik. A név a köztudatba is átment azzal a magyarázattal, hogy a
bíróságról a börtönbe átkísért emberek sóhaja hallatszott innen. A hídhoz
fűződő sok rémtörténet elterjedése a költőnek és Victor Hugonak köszönhető, de
túlzás. Nem igaz a padlás zárkáiról szóló mese, mely szerint az „ólomkamrák”
fedelét a nap izzóra tüzesítette volna. Az sem igaz, hogy a Doge palota alján
elhelyezett „kút-börtönökbe” időnként behatolt a lagúna vize és megfojtotta a
rabokat. Az azonban bizonyos, hogy a foglyoknak megvolt az okuk a sóhajtozásra,
hiszen az ablakon át vethettek egy utolsó pillantást Velencére és a szabadságot
jelentő tengerre.
Velence igazságszolgáltatása egyébként a kor szörnyű
börtönviszonyaihoz képest még humánus is volt.
Az akkori viszonyokhoz képest az új börtönök nem is voltak olyan
szörnyűek. Történelmi tény, hogy Velence igazságszolgáltatása elfogulatlanabb
és emberségesebb is volt, mint bárhol másutt. A kínzásokat és a halálbüntetést
a vád súlyosságától függően alkalmazták, s például 1660-ban itt szüntették meg
először a kínzásokat a világon. A jómódú elítéltek maguk állták fogságuk
költségeit, a szegényeknek viszont kijárt az állam által biztosított ügyvéd,
aki nemcsak képviselte védencét a bíróság előtt, de havonta ellenőrizte, hogy
tisztességesen bánnak-e vele a fogházban.
Casanova tisztességes ételt és tiszta fehérneműt is kapott.
Börtönőre csodálkozott, hogy Casanova vonakodott egy jobb levegőjű és
kilátással bíró cellába költözni, de hamarosan kiderült, hogy miért – épp
elkészült a szökéshez szükséges alagút a régi szállásán. Giacomo Casanova az
ólomkamrák egyikéből szökött meg 1755-ben, mindenszentek előestéjén. Saját,
valószínűleg kissé kiszínezett beszámolója alapján a börtönből való távozásban
egy járókelő segítette, aki meglátta őt, amint kinyit egy ablakot.
Feltételezvén, hogy (elegáns öltözete alapján)egy ártatlan látogató, aki
tévedésből maradt bezárva a palotában, értesített egy őrt, aki kinyitotta neki
a kaput. Casanova szenvtelenül kisétált mellette a térre, gondolába ült és
hamarosan elhagyta Velence területét. Állítólag a börtönigazgató 10 éves büntetést
kapott, amiért hagyta elillanni a kalandort.
Tévedések persze már akkoriban is előfordultak. Ilyen
szomorú eset emlékét láthatjuk a Doge palotából kifelé jövet, a Szt. Márk
templom Piazzettára néző oldalán. A hagyomány szerint egy kenyeret szállító
péklegény hajnali útján egy előkelő velencei úr holttestébe botlott.
Megdöbbenve húzta ki a tetemből a gyilkos tőrt. Éppen akkor jött arra az
őrjárat és a fiú ijedtében menekülni akart. A tőrrel a kezében fogták el. A
tárgyaláson még az is ellene szólt, hogy a meggyilkolt úr a Tízek Tanácsának
tagja volt, akik a péklegény apját valamilyen kisebb bűnben elmarasztalták.
Halálra ítélték. A kivégzés után derült ki, hogy a gyilkosságot egy másik
patrícius követte el szerelmi bosszúból. A Tanács megrendülten határozta el,
hogy a templom falába illesztett mozaik Mária-kép előtt „örök időkre” minden
éjjel két lángot kell égetni az áldozat lelki üdvéért. A lámpák alá, intésül a
hasonlóan elhamarkodott ítéletek ellen, odavésette: „Emlékezzetek a szegény
péklegényre!”
A Dózse palota tengeri homlokzata előtti rakparton a Ponte
de la Paglia-hoz érünk, ahonnan remek kilátás nyílik a Sóhajok hídjára. A híd
falazata számos, a későbbi szerkezetbe beépített 15. századi részletet őriz, a
rakpart felőli oldalon pedig a gondolások Madonnájának domborműve díszíti. Az
alkotást a csónakosok testvérisége, a Barcaioli del Traghetto de la Paglia
állította a 16. században.
Campanile, azaz harangtorony a neve az ókeresztény
építészetben a templomtól különálló harangtoronynak. Ilyen tornyok a 6.
századtól épültek, lehettek kör- vagy sokszögalapúak. A leghíresebb a velencei
Campanile, ami román stílusú, s amit a 20. elején újjá kellett építeni, mert az
alapozás hibája miatt összedőlt. A közel 100 méter magas, vörös téglából épült
toronyba felvonó repít fel, a fehér márvány erkélyről pedig lélegzetelállító
látvány nyílik a városra. A téren turisták ezrei kattintgatnak és talán el sem
tudják képzelni annak a fotósnak a döbbenetét, aki 1902. július 11-én
felállította a gépét szemben a toronnyal, élességet igazított, s amikor
meghúzta az exponáló zsinórt, a Campanile összedőlt. Szegény fotós
idegösszeomlást kapott és csak azt hajtogatta: Nem tehetek róla! Nem tehetek
róla! A hatalmas építmény nem zuhant az aranybazilikára, nem tett kárt Sansovino
Pazar könyvtárépületében és emberéletet sem oltott ki. Négy sarka széthasadt és
szép lassan maga alá roskadt, halom kő és téglakupac maradt a helyén. Más nem is esett áldozatul a katasztrófának,
mint az őr macskája meg a Logetta, a torony aljának klasszicizáló terasza,
melyet a leomló torony agyonzúzott. De a város 1912-re újra felépítette a
tornyot. Ezúttal erősebb alapokkal és kevésbé nehéz téglákból. Ugyanolyan, de
már mégsem ugyanaz. Annyi legendája, jelképe van ennek a városnak! Szárnyas
oroszlán, tengerbe dobott gyűrű, réznek hazudott aranyoltár, halnak látszó
várostérkép. Ez a toronytörténet valahogy mégsem kapott elég respektet.
Amikor a Campanile összedőlt, a tér összhatása egyes
szemtanúk szerint harmonikusabb lehetett. A hatalmas torony ugyanis eléggé
nyomja a templom tömegét. Ugyanakkor a
templom előtt beszűkíti a Piazzát, ez pedig csökkenti a szétnyíló térfalak
előnytelen távlati hatását.
A téglatorony tetején található a harangozó helyiség, az
isztriai kőből készült négy világítóablakkal, valamint az Igazság szimbóluma
alatt látható két szárnyas oroszlánnal. A harangtorony csúcsa angyalszoborban
végződik. A Campanile mind az öt harangjának megvolt a maga szerepe a
Köztársaság idején. A marangona a munkanapok kezdetét jelezte. A nona a delet.
A mezza terza hangjára gyűltek össze a szenátorok a Doge Palotában. A trottiera
a Nagy Tanács ülését harangozta be. A malefico volt az, amelyet a kivégzések
előtt kongattak meg.A marangona még ma is megszólal minden éjfélkor. (Néhány szerencsétlen bűnöst egyszer ketrecbe
zárva lógattak fel a harangtorony oldalára, és ott himbálóztak, míg meg nem
haltak.)
„Állítólag a Campanile harangozója, szokatlanul nagy ember
lévén, már életében eladta csontvázát tanulmányozásra, és szépen el is itta az
árát. A legenda szerint éjjelente ma is kiszökik a vitrinből, megszólaltatja a
marangonát, hajnalban még kéreget is a koránkelőktől, hogy visszavásárolhassa
csontjait és ezzel a szabadságát. „ (Alessia)
Tetejéről tiszta időben lélegzetelállító kilátás nyílik a
városra, a szigetekre, a csillogó Adriára és a távolban az Alpok csúcsaira.
Galilei itt végzett teleszkópos méréseket és mutatta be távcsövét a dózsénak
1609-ben.
1997-ben a Campanilét elfoglalta egy szeparatista csoport,
de csak rövid időre, a kommandósok megérkezéséig. Ez éppen a Velencei
Köztársaság bukásának 200. évfordulóján történt. Szent Márk oroszlánjának
lobogója alatt ezzel a jelszóval indultak harcba: „A városköztársaság nevében
elfoglaltuk a San Marco harangtornyát. Éljen százszor a szent Serenisszima!” A
tiltakozásnak felfegyverzett carabinierik vetettek véget, akik a tornyot
megmászva rajtaütöttek a különítményen. A szeparatista érzelmeket tovább
szította a korrupció, a magas adók és a római fennhatóság miatti zúgolódás. Egy
évvel korábban hasonló szeparatista követelés hangzott el a Liga vezetőjének,
Umberto Bossinak a szájából, aki Velencét kiáltotta ki egy képzeletbeli
királyság – Padania – székvárosának. De a velenceiek nem kérnek ebből,
szerintük „Bossi egy olyan tébolyda ápoltja, ahol mindenki Napóleonnak képzeli
magát.”
2008 decemberében felröppent a hír, miszerint titánövet kap
a világhírű harangtorony. Ennek oka, hogy a csaknem száz méter magas tornyot az
enyészet fenyegeti, ugyanis talapzata facölöpökön nyugszik. Velence
önkormányzata 12 tonna titánt rendelt a munkálatokhoz. „Lényegében egyfajta
protézisről van szó, amely körülölelné a torony talapzatát, hogy mindenféle
dőlést megakadályozzon” – magyarázta a restaurációs munkákért felelős
építész.
A tér másik ékessége az Óratorony. Jobbra a bazilikától az
1496-ban emelt Óratorony alatti árkád Velence Váci utcájába vezet, a
Marceriára. Építése idejében csodaszerkentyűként tartották számon. Mutatja az
időt, a holdfázisokat, és a nap haladását az állatövekben. A külső gyűrűn
napkoronggal díszített mutató jelzi a Nap járását, vagyis a 24 órát. A belső
gyűrűkön a csillagjegyek, a hónapok, a napok és a holdfázisok láthatóak. A
számlap, vagyis a világ középpontjába a ptolemaioszi világképnek megfelelően a
Föld került. A második emelet fülkéjében Madonna szobor látható. A fülkétől
balra eső számok az órákat, a jobbra esők a perceket mutatják.
Áldozócsütörtökön és vízkeresztkor a számok mögötti fülkéket kinyitják, és egy
automatának köszönhetően előbújik egy angyal, majd a háromkirályok, hogy a
félköríves erkélyen meghajoljanak Mária előtt.
A harmadik emeleten a csillagos kék égbolt előtt Szent Márk oroszlánja
áll. A kompozícióhoz valamikor Marco Barbarigo dózse szobra is hozzátartozott.
A fantasztikus panorámát kínáló Tetőteraszon áll a Mórok óriási bronzszobra. A
kezükben kalapácsot tartó automaták megütik az arany kereszttel díszített
harangot. A Torre dell’Orologio 1496-99
között épült, hogy lezárja a Szent Márk teret. Két oldalszárnyát később
emelték.
„Nem tudom, az órásmesterek, a Ranieri testvérek mit vártak
ennek a gyönyörűségnek az elkészítéséért… mindenesetre a Serenissima jól
megvakíttatta őket a munka befejezése után, hogy többet ne tudjanak ilyen
csodát létrehozni. Az óra bonyolultabb, mint elsőre látszik. Jelzi az órákat, a
Hold változásait, az állatövi jegyeket, a napok számát. Egy kicsit lejjebb
római számok is mutatják az időt, ötpercenként csusszanva tovább. És hát fent a
mórok… egyenes, merev derékkal acélkalapáccsal ütik a harangot több száz éve… „
(Alessia)
Eredetileg a tengerészek számára készült, hogy
megtervezhessék a legkedvezőbb időpontot az útrakeléshez. Tájékozódhattak az
árapályról és arról, hogy mely hónapok kedvezőek a hajózásra. 2006-ban
fejeződött be restaurálása. Avatásán a két bronz mór újra megszólaltatta a
harangot. Újra jelzi az órákat, a Hold fázisait, a napok számát. A számlapon
felújították a színes zománcot, a domborműveket, a hercegi palotában őrzött
óraalkatrészeket kijavították, pótolták. Felette a Madonna előtt pedig óránként
újra elvonulnak a Háromkirályok is. 1646-ban a toronyőr halálát lelte, mert
eltalálta az egyik mór kalapácsa, az ütéstől átszédült a párkányzaton és nyakát
törte.
Az Óratorony tövében a Piazetta dei Leoncini. Nevét a teret
őrző két vörös márványoroszlánról kapta, melyek kedves bumfordiságukkal
simogatásra késztetnek felnőttet, gyereket egyaránt.
Dali, Picasso, Chagall. Mindez egy helyen, a Galleria San
Marco 101-ben. Az árkádok alatti galéria azonban nem múzeum, hanem üzlet. Ettől
függetlenül nem dobnak ki senkit, ha csak körülnézni megy be, hiszen sose lehet
tudni, mikor lesz a bámész turistából vevő. Egy eredeti Picasso-nyomat nem is
kerül többe 1500-2000 eurónál. A Chagall-képek sem sokkal olcsóbbak, míg
Dalitól főleg kisebb szobrokat tartanak, forintra átszámítva több millióért.
A 15. század végén, az Óratorony megépítésével kezdődött a
Piazza San Marco északi oldalának megújítása. A következő lépés a Procuratori
Hivatal megépítése volt. Az építész átvette a szomszédos Libreria formáit, így
a Piazza San Marcot övező egységes földszinti árkádok zárt jelleget
kölcsönöztek a térnek.
A Szent Márk teret a tenger felé két gránitoszlop őrzi, mint
Velence „kapuját”. Velence jellegzetes „mesélő kövei” közé tartoznak.
” A két gránitoszlopot a 12. században Szíriából hozták a
velenceiek, egy harmadikkal együtt, amelyet azonnal bele is ejtettek a
lagúnába, ma is ott fekszik szépen a mélyben. Az oszlopok száz évig a földön
hevertek „majd jó lesz valamire” státuszban, mikor végre valakinek eszébe
jutott, hogy fel kéne őket állítani és a tetejükre ültetni holmi szobrokat. Az
egyszerű útikönyvek szerint az egyiken Szt. Márk oroszlánja ül, a másikon pedig
Szt. György a sárkánnyal. De ez Velence! Itt nem lehet elbagatellizálni a
dolgokat! Szinte Gábor szerint az nem is oroszlán, hanem perzsa kiméra, fantasztikus
állat. Szt. György pedig igazából egy 4. századi római császárszobor, akit
átneveztek Szt. Theodorrá, a város akkori védőszentjévé, kísérő állatával, a
nílusi krokodillal. A lényeg az, hogy a két oszlop között volt a helye régen a
kivégző emelvénynek a lefejező tuskóval. Tősgyökeres velencei még ma sem megy
át ezen a területen.” (Alessia)
Az oszlopokat sokáig nem tudták felállítani. 1172-ben
sikerült egy ügyes mesternek ötletes csigaszerkezettel megoldania a feladatot.
Az örvendező doge megengedte, hogy maga válassza meg a jutalmát. Akkoriban
tiltották a szerencsejátékokat – de a ravasz mester azt kérte, hogy a két
oszlop között játéktanyát nyithasson. A Tanács (akkoriban ilyen komolyan vették
az ígéreteket) évszázadokig fogcsikorgatva tűrte a szeme előtt folyó „bűnös
üzelmet”. Végül a Tízek Tanácsa arra az ötletre jutott, hogy a két oszlop
között akasztatja fel a kivégzettek holttestét. Akasztás, lefejezés, máglyán
elégetés voltak a fő kivégzési módszerek. 1405-ben három árulót arccal lefelé élve
temettek el itt. Erre a játékosok elszéledtek, s a babonás velenceiek még ma is
kerülik a két oszlop közét.
„Hogy meglátta a bámulatos kikötőhelyet, fantasztikus
építmények e káprázatos kompozícióját, amelyet közeledő hajósok megilletődött
pillantása elé tárt a Respublica: a palota könnyed nagyszerűségét és a Sóhajok
hídját, a parti oszlopokat oroszlánnal és szenttel, a mesetemplom pompázatosan
kiugró oldalszárnyát, a kapualjra s a gigászi órára nyíló kilátást, és
szemlélődése közben arra gondolt, hogy szárazföldön, a pályaudvaron érkezni
Velencébe annyi, mint egy palotába a hátsó kapun át lépni, és hogy nem volna
szabad másképpen jönni ebbe a hihetetlennél hihetetlenebb városba, mint ahogy
most ő: hajón, a nyílt tenger felől. „ (Thomas Mann)
A legtöbb látogató kerek szemmel nézi a hatalmas tér
forgatagát, az óriási szabálytalan téglalap három oldalát határoló
oszlopsorokat, és a negyedik oldalon, a többnyire napfényben ragyogó San
Marcót, az ezeréves templomot. A tér kávéházai előtt üldögélők nemcsak a híresen
finom fekete italt, hanem a látványt is isszák.
E kávéházak közül a leghíresebb a Florian. Európa köztudottan első
kávéházában máig megőrizték az 1720-ban készült falburkolatot, a márványlapos
asztalokat és az aranyozott keretű tükröket.
Abban az időben a világ minden részéről idesereglettek hölgyek és urak
forró csokoládét iszogatni. Ez volt akkor a gazdagság és fényűzés szimbóluma.
Később a kávé és szivar aromája jól illett a politizáláshoz. A 19. században
ugyanis itt jöttek össze a gyűlölt osztrák uralom alóli felszabadulás terveit
kovácsoló velenceiek. Az osztrák hivatalnokok a tér túloldalán, az ugyancsak
régi hagyományú Café Quadriban találkoztak. A mai napig sok régi családból való
velencei ragaszkodik megszokott helyéhez a kávéházban. Az osztrákok és
velenceiek csöndes kávéházi háborúja nem korlátozódott a politikára. Richard
Wagner tüntetően más kávéházba járt, mint vetélytársa, Giuseppe Verdi.
„Ez a kávéház is, mint minden Velencében, nemzedékek óta
áll, egyforma és változatlan. Persze a Floriant az aránylag legfiatalabb
közintézményeinkhez kell sorolni. Hiszen mindössze a jelenlegi tulajdonos
dédapja alapította, nem is egészen százharminc éve. Velencében ez fiatal kornak
számít . De ha meggondoljuk, hogy már Casanova és Goldoni is feketézett itt…
Pontosan 1720-ban nyitotta meg Francesco Florian a kávéházát, amikor a Velencei
Köztársaság már ezerháromszáz esztendeje élt, és már a 111. dózse ült a
trónon.” (Erdődy J. A szárnyas oroszlán)
„Fekete lé, olyan forrón isszák, ahogy csak lehet. Egy Kahve
nevű magból készítik, és azt mondják, kiváló tulajdonsága, hogy ébren tartja az
embert. (Gianfrancesco Morosini konstantinápolyi ügyvivő 1585-ös jelentéséből)
A Szent Márk tér a város szimbóluma, a velenceiek vallási és
politikai mentalitásának tükre, nagyszerű színpad. A művészet feladata itt a
nép nevelése és a felsőbb hatalmak üzeneteinek közvetítése volt.
A San Marco-ról elindulva a Rialtóra jutunk egy úton,
amelynek mindkét oldalán üzletek vannak; ez a Merceria. Itt mindent
megvásárolhat az ember, ami csak eszébe juthat. Nevét az egykor itt árusító
rőfösökről kapta. John Evelynt 1624-ben lenyűgözte „a földteke legszebb
utcája”, ahol „aranylamé, dús damaszt és más selymek roskadoztak a polcokon…
parfümériák és patikák követik egymást, s ahol számtalan csalogánykalickát
kínáltak eladásra.”
Fontosabb utcái, terei, hídjai:
Riva del Carbon – 1537-ben hoztak egy olyan törvényt, hogy
ebben a kis utcában lehetett egyedül szenet tárolni.
Riva degli Schiavoni – először gabonatér volt a Dalmáciából
érkező hajóknak. Dalmáciát Schiavona vagy Slavonia néven emlegették a
velenceiek. A dalmátok a rakpartnak ezen a szakaszán kötöttek ki és árulták
termékeiket – füstölt húst, sózott halat, szardíniát, gyertyát, sajtot és
kolbászt. A régi látképeken a Riva a város legelevenebb része. Ha a Szent Márk
teret Napóleon „Európa legszebb szalonjának” nevezte, a Riva joggal e
szalon legfényűzőbb hálószobája lehetne.
Itt, a Hotel Danieliben szállt meg Wagner, Dickens, Proust, Debussy, Cocteau és
Balzac. Szomszédságában az elbűvölő Londra-palota száz ablakkal tekint a
lagúnára. Szobái a San Giorgiora néznek. E kilátás ihlette Csajkovszkijt a IV.
szimfónia megírására. Itt áll a Luna Baglioni is, a legrégibb velencei
szálloda, amely a templomosok idejétől tölti be feladatát. A Gritti palotát
Ruskin, Hemingway és Graham Green kedvelte. (A túlparton, a Giudeccán a
Cipriani azoknak való, akik csöndre vágynak és méregdrágán meg is kapják.) A
Hotel Danieli tetejét négy kis tornyocska díszíti, ezt csak olyan családok
számára engedélyezték, melyek egyik tagja admirális volt. Előtte a Ponte del
Vin, mely arról kapta nevét, hogy egykor itt kötöttek ki a borszállító bárkák.
1348-ban aztán rendeletet adtak ki, mely megtiltotta a bor árusítását a
horgonyzóhelyen, hogy elejét vegyék az állandó csetepatéknak, gyilkosságoknak
A széles rakparton áll II. Viktor Emmanuel lovasszobra. A
hősi pózban ábrázolt uralkodó a magasba lendíti a kardját. Talapzatán Velence
allegórikus alakja foglal helyet, lábánál Szent Márk harcias oroszlánja. Az
állat egyik mancsában egy táblát tart az 1866-os népszavazás eredményével:
ekkor döntöttek úgy a velenceiek, hogy csatlakoznak az Olasz Királysághoz.
A rakpart legszebb temploma a Santa Maria della Visitazione
vagy másként Piéta. Pietro d’Assisi ferences szerzetes 1340-ben érkezett
Velencébe, hogy gondjaiba vegye a város árváit. Abban az iőben már Itália
számos más városában működött árvaház. A szerzetes a lányok részére egy, a
Santa Maria dell’ Umiltá nevű laikus női egylet által fenntartott
testvérintézményt is létrehozott. A jelenlegi templom egyszerre szolgált
imahelyként és a lányok kórusának előadótermeként. A kórust olyan hírességek
vezeték, mint Antonio Vivaldi.
Ponte dei Ferali – ennek a hídnak a környékén laktak a
lanterna(lámpa)készítő kézművesek.
1737-ben a Köztársaság dekrétumot hozott a város teljes kivilágítására.
A bazilikát megkerülve, a Rio di Palazzo csatorna melletti
téren van a St. Apollonia-kolostor. Ódon téglaépület, ez volt az első, amit ide
építettek. A megálmodott Velence első valóságos épülete. 890 körül épült. Hátrafelé nyilazó magyar
lovas látható az aquileiai bazilika altemplomában. Nagyon pontos ábrázolás, a
festő alighanem saját élményei alapján dolgozott.
Palazzo Contarini del Bovolo – „alig lehet megtalálni, még
jó, hogy picike sárga táblák jelzik, különben ki gondolná, hogy azon a szűk
sikátoron kell bemenni jobbra, és aztán azon a még szűkebb sikátoron kell
bemenni balra, ahol már egy kövér ember szinte beszorulna … és egyszer csak ott
van. Lehetetlen róla jó képet csinálni,
ahhoz be kellene kéredzkedni a szemközti
lakóházba és az emeleti ablakból fotózni. A Bovolo 15. századi palota, és a világ első
csigalépcsője.” (Alessia)
Legjellegzetesebb része a csigaház (bovolo) formájú külső
lépcsőház, egy 15. századi, folyosókból és boltívekből álló furcsa spirál. A
hengerré csavarodó oszlopos lépcsőház olyan, mint egy díszes varázshenger. Az
első csigalépcső a világon. A Nautilus csigát utánozza, és hasonlít a pisai ferdetoronyhoz
is. Két lépcső kerülgeti egymást benne, mint egy kettős csigaházban. Aki
felfelé megy, nem találkozik a lefelé haladóval. (Hasonló található a mi János
hegyi Erzsébet kilátónkban) Candi építette, de tervrajzát megtalálták Leonardo
da Vinci egyik vázlatkönyvében, aki éppen abban az időben menekült ide
Milánóból. Leonardo a rajza mellé írta a fő indokot, miért is jó a csigalépcső:
„Nem tudnak a sarokba piszkítani.” A 14. és 15. századi épületeken gyakori a
külső lépcső, de a Palazzo Contarinié már építése idején is szokatlannak
számított. Csigavonalú formájáról del Bovolónak nevezték, hogy
megkülönböztessék a város további 24 Contarini-palotájától.
Teatro la Fenice – A 18. századi Fenice Színház „az olasz
opera ékköve”. Elődje, a San Benedetto Színház porrá égett 1774-ben. Az újnak,
amit a helyére építettek és 1792-ben nyitottak meg, a La Fenice (A Főnix) nevet
adták. (A főnix gyönyörű vörös-arany tollazatú hím madár, mely élete végén
fahéj-ágacskákból fészket épít. Meggyújtja, és vele együtt porrá ég.) Díszes
belső tere 1996 januárjában a lángok martaléka lett. Ez volt a harmadik tűz,
amely az operában ütött ki. Első megnyitása óta számtalan jelentős darab
premierjének adott otthont. Itt mutatták be Verdi Rigolettóját, csakúgy mint a
Traviátát, amelynek első előadása hatalmas bukás volt.
A színház először még az építési munkálatok befejezése előtt
égett le, aztán 1836-ban másodszor is tűz ütött ki, teljesen elpusztítva az
épület belsejét. Az egy évvel későbbi újjáépítés során pontosan helyreállították
a tűz előtti állapotot, hogy a színház főnix-madárként (fenice) éledjen újjá.
Az 1996-os tűz idején a belső tér megint a lángok martaléka lett, és vele
együtt számos felbecsülhetetlen értékű partitúra és archív feljegyzés is
megsemmisült. Az épület helyreállításához rengeteg adomány érkezett és a
felújítás 2004-ben sikeresen be is fejeződött. Az újkori első bemutató 2004.
november 12-én a La Traviata volt.
Érdekes hagyománya a színháznak, hogy a vendégeket kísérő
gondolieriknek szabad bejárásuk volt az egyik karzatra. „Velencében volt a
muzsika igazi székhelye.” (Sansovino)
„Mintha épp a zene volna az az őselem, melyből valamikor a
város és egész élete mint egyetlen káprázat kiemelkedett és lángralobbant. Víz
és dallam, tenger és zene: nem állottak-e valamikor együtt minden emberi
műveltség bölcsőjénél? Velence maga is jól tudja ezt; úgy hivatkozik zenéjére,
s úgy menekül időnként hozzá, ahogyan a gyermek anyjára tekint s anyja ölébe
menekül.” (Szabolcsi Bence)
„Velence fürdött a zenében, át volt vele szőve az élet. Így
szinte állandósult a gyönyörűség.” (Romain Rolland)
A Szent Márk teret és a Rialtót összekötő forgalmas úton áll
a San Salvador templom hatalmas épülete. Tágas reneszánsz tere jelentős
műalkotásoknak ad otthon. Így Tiziano Angyali üdvözletének. Jobbra lent az
aláírás: Tizianus Fecit, fecit. Nem dadogott a mester, egyszerűen csak büszke
volt. 89 évesen készítette a hatalmas képet. „Ezt készítettem, ezt
készítettem”. Igaz a szóbeszéd, valóban az ujjaival festett. Jól láthatóak az
ujjak, a tenyér nyomai mindenütt. Ecsethúzás sehol. Mária lábánál egy
üvegkancsó látható. Ma is készített muránói forma. Domború testén „tükröződés”.
Benne a festő „önarcképe”, ahogyan festi a képet. Egyfajta felajánlás,
elmenőben egy hosszú, szép és sikeres élet után. Így is fel lehet készülni a
halálra. Azok közül, akik itt nyugszanak, valószínűleg az 1510-ben elhunyt
Caterina Cornaro ciprusi királynő a leghíresebb, akinek földi maradványait a
16. század végén hozták át a San Salvatoréba. És itt áll Francesco Venier dózse
pompás síremléke, melyet Sansovino tervezett.
A Piazza San Marco közelében levő San Zaccaria templom a
város egyik legrangosabb apácazárdájához tartozott. Csak a legtekintélyesebb
velencei családok lányait vették fel ide. A zárda szoros kapcsolatban állt a
város vezetésével: főnöke a dózse nővére vagy más közeli rokona volt. Az
előkelő Benedek-rendi zárdát 829-ben történt alapításától 1797-ig, a
köztársaság végéig évente egyszer meglátogatta a dózse és az egész Signoria.
Állítólag a zárda egyik apátnője ajándékozta Pietro Tradonico dózsénak a corno
ducale néven ismert, jellegzetes vörös süveget.
A lagúna déli oldalán a velencei városképet a Szt. Márk öböl
túloldalán a fenséges San Giorgio Maggiore sziget uralja, szinte figyeli a
nyüzsgő várost. A ciprusok szigete megőrizte csendes, merengő hangulatát.
Kezdetben gyümölcsösök és szőlők foglalták el. Volt itt malom és egy kis
templom is. 982-ben Benedek-rendi szerzetesek telepedtek itt le. Az évszázadok
során kolostoruk Olaszország egyik legjelentősebb Benedek-rendi kolostorává
fejlődött. Konstantinápolyból ide kerültek Szt. István vértanú ereklyéi, azóta
a templom a velencei karácsonyi ünnepségek fontos színhelye. Ilyenkor a dózse
az egész Signoria és sok velencei társaságában idelátogatott, hogy hálaadó imát
mondjon.
Az ókori szőlőskert és sópárló helyét Palladio jellegzetes
temploma, a San Giorgio Maggiore váltotta fel. A velencei reneszánsz gyönyörű
példája, nagyoszlopos templomfronttal, köríves fülkékkel. A világos, fehér és
szürke belső tér a lehető legkevésbé van díszítve. A harangtorony bejárata a
templomból nyílik. 1791-ben újjáépítették, mert az eredeti összedőlt. A
toronyból a kilátás legalább olyan csodálatos, mint a Campaniléből.
Szomszédságában egy elegáns bencés kolostor található. Vittorio Cini grófnak
köszönhetően a bencés monostor visszanyerte eredeti szerepét, és újra a tanulás
központjaként működik. Jelenleg tudományos és kulturális alapítvány és
konferenciaközpont dolgozik benne. A ma itt lakó néhány szerzetes
visszavonultan él. Már Napóleon elvette tőlük a kiterjedt kolostorterületet.
Igaz ugyan, hogy Jimmy Carterrel, az USA elnökével elfogyasztott reggeli révén
(1981-ben San Giorgio szigetén volt a gazdasági csúcstalálkozó) ismét felléptek
a világ nyilvánossága előtt.
Halvány, remegő, légies, áttetsző rózsaszín; a tenger fénye
mintha elpirulna tőle, a lagúna és a csatorna fehéres-zöldje pedig mohón magába
issza.” Henry James San Giorgio szigetéről (Itáliai órák, 1899)
1 megjegyzés:
;)
Megjegyzés küldése