Canale Grande
– amely az egész városon végigkanyarog, a város fő
közlekedési útvonala, a Giudecca után a második legszélesebb vízi útja. A város
éltető eleme, főütőere és korzója egyszerre. 3 km hosszúságú és átlagosan 4-5
méter mély. Hajdan a kereskedelmi hajók egyenesen felúsztak a Rialtóig, hogy
ott rakják ki árujukat. A gazdag velencei családok a Canal Grandéra néző
palotákat építettek. Íratlan becsületkódex biztosította, hogy senki se építsen
olyan házat, amely a szomszédokénál előbbre nyúlik be a csatornába, vagy
túlságosan díszes. Ennek a sok évszázadon át megőrzött hagyománynak köszönheti
ma is egységes arculatát a város.
„Velence az a hely, ahol a legegyszerűbb jövés-menés is
felér egy múzeumlátogatással vagy tengeri kirándulással” - véli Marcel Proust. Bizonyára ő is megtette
a tanulságos sétát végig a Canal Grande
mentén. A helybéliek csak Canalazzo-nak becézik a Nagy csatornát. Nos, ez a csatornácska az egykori folyamágy
lefutását követi. Közel 4 km hosszú, legnagyobb szélessége a 70 métert is
eléri, mindemellett meglepően sekély a vize. Négy híd íveli át, s 10 templom,
valamint több mint 200 palota sorakozik a partján. A nagyszerű vízi út hat
sestierét fog át. A Canal Grandét a nemesség lakta, palotáik rangjukat és
sikereiket hirdették. A tenger azonban az egyenlőség híve: apálykor a
legelőkelőbb palota cölöpjei is napvilágra kerülnek. Számos palota hasonló vagy csaknem azonos
nevet visel. Ennek az az oka, hogy ugyanaz a család több épületet is elfoglalt.
Velence amerikai-angol közössége a 20. sz. fordulóján
költözött a városba, ahol nevetséges összegekért jutottak hozzá a leromlott
állapotú palotákhoz. Henry James például a Balazzo Barbarigo-ban érezhette
magát remekül, s így fogalmazott: „A legszebb helyek néha könyöktávolságra vannak
a legrondábbaktól. Sajnos csak kevés olyan akad közöttük, amelyet mindenestől
megvédelmez a szépsége.”
A főutca, a Canal Grande, mindenütt előbukkan a séták során.
Széles, hullámzó felszínén nagy a forgalom.
A lagúnák városában még a közlekedés is élmény. Vaporettóval végigutazni
a Canele Grandén, szinte páholyból nézhetjük a rózsaszínű, mézsárga,
ezüstszürke, vörös mesepalotákat. Közülük is talán a legszebb a Cad’Oro, amely
fél évezrede épült a Velencére olyannyira jellemző gótika stílusában. Ahány
palota, annyi legenda. Az egyikben Wagner komponálta a Tristan és Izolda
zenéjét, a másikban Hemingway dolgozott valamelyik regényén. Ami minden utazót
megérint ebben a városban, az a színek hihetetlen orgiája, Bellini mély
aranybarnái, Tiepolo és Canaletto üde pasztelljei, Tintoretto mozgalmas vöröse,
Veronese titokzatos ezüstjei. Mindezek ott ragyognak az árusok polcain, itt egy
hal húsa, ott egy gyümölcs héja, egy pohár vörösbor és sokszor a
legnyilvánvalóbb formában, az álarcok díszeiként. Velence különleges és egyedi,
állítják büszkén lakói. És valóban az. Mert amíg más városoknak műemlékei
vannak, addig Velence önmagában az. Velencében igen nagy a paloták száma. A
családok, melyek építtették, jobbára kihaltak vagy elszegényedtek. És ezeknek a
palotáknak (legtöbbjüknek) a homlokzata a világ legszebb utcájára néz, a Canal
Grandéra.
Velence mindig is idegenforgalmi központ (is) volt. Alig van
jelentősebb palota a Canal Grande mentén, amelyhez ne fűződnének nagy nevek,
híres látogatóké, művészeké, íróké, uralkodóké, de világhírű kalandoroké is. Ma
talán inkább díszletek, de egykor a valóságos élet szülte ezeket az építészeti
csodákat. Igaz, ennek az életnek elmaradhatatlan része volt az ünnep, az élet
színpadias oldala. A Canal Grande palotasorán végighúzódó erkélypáholyokból a
lampionos karneválok pompáját, a regatták, gondolaversenyek felvonulását is
élvezhették a nézők. De a paloták maguk is a látvány részei voltak. A néző is
színész volt, a színész is néző. Ezt a színjátékot maga az élet rendezte.
Kiemelkedő épületei a bal parton: (San Marco-tól indulva)
Nos, akkor üljünk fel a vaporettora, ha szerencsénk van, az orrában kapunk helyett, még ülhetünk is, nem nyúlkál előttünk a lelkesedéstől fülrepesztő hangon magyarázó japán turista. Figyelő tekintetünket próbáljuk meg (hiábavaló próbálkozás) nem kapkodni a két part között, koncentráljunk a bal oldalon felbukkanó remekművekre.
Nos, akkor üljünk fel a vaporettora, ha szerencsénk van, az orrában kapunk helyett, még ülhetünk is, nem nyúlkál előttünk a lelkesedéstől fülrepesztő hangon magyarázó japán turista. Figyelő tekintetünket próbáljuk meg (hiábavaló próbálkozás) nem kapkodni a két part között, koncentráljunk a bal oldalon felbukkanó remekművekre.
Vámház – (Punta della Dogana) az épületnél álltak meg a hajók portékáikat
elvámolni. A Canale Grande torkolatában
áll. Messzire látszó tornyán két atlaszfigura aranygömböt tart, ezen Fortuna
alakját mintázó szélkakas mutatja a széljárást. Szép aranytestű, meztelen hölgy.
Vitorlát tart a két karja között, amelybe belekapaszkodik a szél, forgatja az
arany Vénuszt. Ő a szerencse, a kiszámíthatatlan, a Forgandó Szerencse, a
legfontosabb itt Velencében.
Nagyszerű múltjára
már alig emlékszik valaki, pedig évszázadokon át ez volt a város egyik
legforgalmasabb pontja. 1414-ben építették fel itt a vámhivatal első épületét,
amikorra nyilvánvalóvá vált, hogy a szárazföld és a tenger felől érkező
kereskedelmi hajók számára szűkös már a Castello negyedben levő addigi kikötő.
Egy 1525-ös várostérkép már a toronnyal ellátott épületet ábrázolja, amelyet
akkoriban a szomszédságában álló sóraktárak miatt Punta del Salénak neveztek. A
Santa Maria della Salute bazilika felépítése, úgy tűnik, a vámosok számára is
kihívást jelentett, mert utána építették át a Punte della Dogana épületét is,
tornyának csúcsára akkor került a reprezentatív szoborcsoport a térdelő Atlasz
figurákkal. 2009 júniusában itt
nyitották meg a város egyik legújabb múzeumát. Ez a kiállítótér is része annak
a velencei „folyamatnak”, amely egyes feljegyzések szerint már a 13. században
elkezdődött, amikor is a Szent Márk székesegyház és a Doge Palota hetente
közszemlére tette műkincseit a polgárok előtt.
(A Velencei Arsenalban megrendezésre kerülő Arte Laguna
nemzetközi művészeti díj utolsó fordulójára a magyar Szenteleki Gábort is
kiválasztották a szervezők. Képei a Koller Galériában megtekinthetőek. )
Az új múzeum előtt
áll az emblémájának szánt új szobor, Charles Ray: Fiú békával c. alkotása,
amely leleplezése pillanatától megosztja a velencei és művészettörténeti
közvéleményt. A legtöbben puszta provokációnak tartják a meztelen fiút, aki egy
jókora békát lógat hátsó lábánál fogva az arca előtt. Mások a vizek világának
megújulása jelképét látják benne, a tradicionális és a kortárs művészeti nyelv
találkozását. Hát, döntse el ki-ki maga …
(Ha már itt megszakítjuk vízi utunkat, és kiszállunk, akkor
érdemes egy sétát tenni a Giudecca csatorna felé húzódó Zatterén, amely egy
hosszú sétány. Nevét a nagy fa tutajokról (zattere) kapta, melyeket egykor a
rakomány ki- és berakodásakor használtak. A rakpart mentén sorakozó régi
sóraktárak közül némelyik ma étterem vagy kézműves műhely. A Santa Maria della
Visitatione templom oldalában található egy ritka, fennmaradt példánya a Köztársaság
idején használt panaszbejelentő (és feljelentő) dobozoknak, egy oroszlánszájnak
(bocca di leone).)
Santa Maria della Salute templom – barokk fogadalmi templom.
1630-ban egy szörnyű pestisjárvány elpusztította a város lakosságának több mint
egyharmadát. Egy hónappal azután, hogy lerakták az alapját képező
cölöpöket, a járvány abbamaradt, a Szenátus pedig fogadalmához
híven a Szűzanyának szentelte a
templomot, hálából a „közbenjárásáért”.
Az építész, Baldassare Longhena egész életét a templom építésének
szentelte, de csak halála után öt évvel készült el. Ez annak fényében érdekes
információ, hogy 33 éves korában kapta a megbízást. Évente két velencei templomban is tartanak
megemlékezést a pestis alól való megmenekülés emlékére. A pestis terjedését egyébként sokan a női
vámpírok számlájára írták. Ez a hiedelem feltehetően abból táplálkozott, hogy a
pestisben elhunytak szájából a halál beállta után vér szivárgott. A középkorban
azt feltételezték, hogy a vámpírok, ha a pestis áldozatai mellé temetik őket,
szomszédjaik holttestéből táplálkoznak, s teszik ezt mindaddig, míg elég
erősnek érzik magukat ahhoz, hogy kikeljenek a sírból és elkezdjék az élők
vérét szívni. Ez a feltételezett fertőzés örök körforgását hozta létre.
Minden november 21-én a Madonna della Salute ünnepét tartják
meg Dorsoduroban. Pontonhidakat formálnak a Grand és Giudecca csatornákon át,
ahol a hívők átkelnek a hálaadó misékre. Ezek a hála hídjai. Gyertyákat
gyújtanak, majd tűzijáték borítja fénybe a lagúnát. Magyar vonatkozása a
templomnak, hogy az oltár előtti oszlopok Pulából érkezett márványból egy
darabban lettek kifaragva, és a szobrászok egyike Michele Ungaro. A jobb
oldalon három szobrot is ő faragott. A templom érdekessége, hogy öt homlokzat
követi egymást félkörben, hogy a Canal Grandéról nézve mindig újabb arcát
mutassa. (Soha nem fordít hátat
senkinek.) Belseje hatalmas, az oltár előterében a boltozatot négy óriási
oszlop tartja, melyeket a pulai római színházból hoztak ide.
San Gregorio apátság - alacsony, több épületből álló
együttes. Kapuját a szent domborműve ékesíti. A középkorban Velence egyik
fontos vallási központja volt.
Palazzo Genovese – ha ebből az irányból közelítünk, az első
palota a bal parton. 1892-ben épült sikeres gótikus utánzat.
Palazzo Salviati – az 1855-ban alapított Salviati vállalat
Velence vezető üvegkészítő gyárai közé tartozik. A palotát csak az 1920-években
építették
Palazzo D’ario – elbűvölő lombard stílusú épület színes
márványberakással és számos kéményfejjel. Drága építőanyagai miatt a Ca’ Dario
homlokzatát a második legszebbnek tartották a városban a Ca’d’Oro után. Külső
falai feltűnően megdőltek. A reneszánsz palota fényét gyilkosságok és
öngyilkosságok árnyékolják be. A 15. században építtette Giovanni Dario, akinek
a neve ott látható egy földszinti kőbe vésve, melyen magát a város
pártfogójaként említi. A színes márvány berakású homlokzat igen költséges
megoldás volt és a hatalmas vagyon biztos jele. Giovanni Dario a törökkel
vezetett béketárgyalásokat a 15. században. Az ő idején történt az első
tragédia: lánya belehalt szerelmi bánatába, miután apai parancsra férjhez ment
a Barbaro család egyik sarjához. A 19. századig lakták a palotát a család
leszármazottai, tagjaikra gyakran sújtott le a balsors, köztük egy családi
vérengzés is. Később egy örmény gyémántkereskedő költözött ide, aki rövid időn
belül tönkre is ment. Itt végzett magával Rawdon Brown esztéta, Velence
történetírója, majd a francia költő, Henri de Regnier hunyt el itt röviddel
beköltözése után. Új tulajdonosa, az amerikai Charles Briggs homoszexuális
estélyeket rendezett a palotában. Őt kiutasították a városból. Az 1970-es
években az akkori tulajdonost, Kit Lambertet, a The Who főszerkesztőjét egy
drogos vita után gyilkolták itt meg. 1979-ben Delle Lanze grófot fiúszeretője
verte agyon. 1993-ben Raul Giardini követett el öngyilkosságot, miután
korrupciós botrányba keveredett. A palota azóta üresen áll. Woody Allen
fontolgatta, hogy megvásárolja, aztán bölcsen úgy döntött, hogy mégis eláll a
vételtől. Napjainkban éppen felújítás alatt áll. A merész vállalkozó személyét
egyelőre még homály fedi.
„A kedvencem. Henry James szerint gyönyörűséges kártyavárhoz
hasonlít, amely a legkisebb érintésre is összeomolhat. Ehhez képest kb. hatszáz
éve dülöngél cölöplábain, dacolva idővel, vízzel, széllel, befogadva majd
kiszekálva sorban a lakóit. Giovanni Dario építtette, amint ez a földszinti
bevésésből is látszik. Bevésethette volna a pontos időpontot is, mert ahány
útikönyv, annyiféle évszám. Signore Dario nem lehetett szegény ember, erről
tanúskodik a költséges és ma is csodálatosan szép márványberakásos homlokzat. A
kis elátkozott palota nem hozott szerencsét a lakóira: volt tulajdonos, aki
kivetette magát az emeletről, volt aki anyagi csődbe jutott, a legutolsó pedig
főbe lőtte magát.” (Alessia)
Palazzo Venier dei Leoni – Palazzo Nonfinito néven is
ismert, mivel csupán az első szintje épült meg. Nevét az épület homlokzatán
látható oroszlánfejekről kapta. Úgy tűnik, mértéktelenségre ösztönözte lakóit
története során. Eredeti tulajdonosa, a Venier család egy szelídített oroszlánt
tartott a kertben a 18. században, majd Marchesa Casati rendezett szörnyen
dekadens partikat a 20. század elején, lila festékkel teleszórva a kertet és
meztelen „rabszolgákat”, vadmacskákat, majmokat és afgán agarakat állított be a
hangulat élénkítése érdekében. De Peggy Guggenheim is adott némi okot a
szemöldökráncolásra.
Szokása volt kicsavarni a Város Angyalának fő
jellegzetességét, s mutogatni az elképedt férfi vendégeknek. A palota az ő
tulajdonában volt 1949 és 1979 között, és most gyönyörű modern művészeti
gyűjteményének ad otthont. Egész termet szenteltek Jackson Pollocknak, Peggy
egyik felfedezettjének. A művészek között ott vannak Peggy barátai, szeretői és
Max Ernst személyében a férje is. A
Canal Grandéig nyúló kertben szobrokat találunk, melyek között a
legszembetűnőbb a kihívóan erotikus Angelo della Cittá, Marino Marini alkotása.
Peggy Guggenheim sírja (kilenc kutyájával együtt) a kert végében bújik
meg.
Palazzo Barbarigo – élénk színezetű mozaikja 1887-ben
készült. Az első jelenet témája
Michelangelo és Tiziano beszélgetése a Szent Márk bazilika bejáratánál.
Palazzo Loredan – most Cini palota – egy magángyűjtemény
kapott benne helyet. Vittorio Cini gróf
hozta létre repülőbalesetben elhunyt fia emlékére a 19. században.
Palazzo Contarini Dal Zaffo – 15. század végi velencei
lombard stílusú építészet egyik legfigyelemreméltóbb példája.
Accademia – Akadémiai Képtár – a Scuola della Caritá
épületében helyezték el, melyet a 14. században emeltek. Velence fő képtára, a
város hat évszázadnyi festészetének tárlata Bellini, Tiziano, Tintoretto,
Veronese és más mesterek munkáival. Az Accademia név az 1750-ben alapított
művészeti akadémiától származó jelentős képgyűjtemény kezdeti korszakára
utal. Napóleon a magánakadémiát
hivatalos képzőművészeti főiskolává alakíttatta, és hozzákapcsolta a szomszédos
épületeket. A Napóleon idejében feloszlatott templomokból és kolostorokból
származó műalkotások és számos magánadomány gyarapította a képtár anyagát, mely
1807 óta áll nyitva a nagyközönség előtt. Hét festmény, amelyet a II.
világháború idején elszállítottak Hitlernek vagy Göringnek, később
visszakerült Németországból.
Közvetlenül mellette áll a Ponte dell’ Accademia– a régi fahíd,
amely átmeneti megoldásként épült a 19. században, de aztán mégsem cserélték
le. Közvetlenül az Accademia képtárához
vezet.
Palazzo Querini – itt működik a brit konzulátus.
Palazzo Contarini degli Scrigli- a 15. századi palotát a 17.
századi tulajdonos, a „kincsesládás” (scrigni) Contarini kedvéért bővítette ki,
aki Veneto tartományban lakó családja hatalmas vagyonáról kapta ragadványnevét.
A kis építmény a tetőn hasznos obszervatóriumként szolgált a csillagászok
számára.
Palazzo Loredan dell’Ambasciatore – azért nevezik így, mert
a 18. században itt működött az osztrák követség.
Ca’Rezzonico – A monumentális barokk épületet kora legjobb
velencei építésze, Baldassare Longhena tervezte Filippo Bon nemes számára a 17.
század második felében. De az építkezés alatt a pénz elfogyott s a palota majd
száz év elmúltával került a hihetetlenül gazdag, ám nem nemes Rezzonico bankár-család tulajdonába, akik a
szárazföldről érkeztek és úgy vásároltak belépőt a velencei nemesség köreibe. A
palota ekkor kelt igazán életre és megkezdhette nagystílű, a korabeli felső
tízezerhez méltó életét, pazar vacsorákkal és bálokkal. A 19. század végén
Robert Browning (angol költő) kitagadott fia, Pen azzal szerezte vissza apja
kegyeit, hogy megvásárolta és királyi pompával rendezte be a palotát (bár erre
csupán gazdag amerikai felesége örökségéből tellett). Robert Browning aki
kapott egy „zugot öreg napjaira”, a munkálatok befejezése után néhány héttel
halt meg hörghurutban. A bálteremben
felravatalozott költőt a San Michelébe, majd innen a Westminster apátságba
szállították át. A palota egyik falán olvasható sírfelirata: „Nyisd meg szívem,
és belsejében Olaszország áll belevésve.”
1936 óta az épület ad otthon a 18. századi Velence
múzeumának. A berendezés és a festmények egy része más pallazókból került ide,
sőt egész mennyezetek is származnak idegen palotákból, az összhatás mégis
egységes. Henry James szerint a palota
„különös, ragyogó magabiztossággal emelkedik a víz fölé, párkányzatát az ég
felé vetve, mint az ágaskodó tengeri paripák.”
A rengeteg lenyűgöző festmény mellett talán a legérdekesebb tárlat a 18.
századi, eredetileg a Campo San Stinon álló patika hiteles másaként berendezett
terem. Azt is mondják, hogy a Ca’Rezzonico ott folytatja a velencei művészet
bemutatását, ahol az Accademia abbahagyja.
Palazzi Giustinian – 1450 körül kezdték építeni. Valójában
két épületből áll. Itt lakott Wagner, és itt írta a Tisztán és Izolda második
felvonását. A Giustinianik a legenda szerint a Római Birodalomig vezették
vissza eredetüket. A 12. században a családot a kihalás fenyegette. Az egyetlen
szóba jöhető férfisarj szerzetesnek
állt, ezért kiédesgették a kolostorból, vegye feleségül a dózse lányát. Miután
kötelességét becsülettel teljesítette és 12 utódot nemzett, visszatért a
szerzetesi magányhoz. Áldozata nem volt
hiábavaló, a család velencei ága csak 1962-ben halt ki.
Ca’Foscari – a legnevesebb doge, a 15. század első felében
uralkodott Francesco Foscari hajléka volt. Szokatlanul hosszú, 34 évig tartó
uralkodása fények és árnyékok drámai váltakozása volt. Nevéhez fűződik az olasz
városok behódoltatása olyan vezérekkel, mint például Colleoni. Három fiát
veszítette el a csatákban, de a megtört apa lemondását nem fogadták el. Utolsó
életben maradt fia, Jakab esküvőjén nagyszabású lovagi tornát tartottak a Szt.
Márk téren – és alig néhány évre rá a Tízek Tanácsa száműzte az ifjút, mert
ajándékot fogadott el a milánói hercegtől. Rövidesen meggyilkolták a Tízek
elnökét. A gyanú a száműzöttre terelődött. Kínpadra vonták az ifjút, de
tagadott. Bizonyítékok hiányában újra száműzték. De amikor segítségkérő
levelét, melyet ismét a milánói hercegnek írt, elfogták, újabb kínvallatás után
életfogytiglan száműzték a messzi Krétára. A 80 éves dogének mindezt végig
kellett szenvednie. Mire a fiúval a hajó Krétára ért, kiderült, hogy más volt a
gyilkos, de későn, a fiú belehalt szenvedéseibe. De Foscari kálváriája ezzel
még nem fejeződött be. Talán bosszújától tartva, talán az ellenséges
Loredan-család össztökélésére, a Tízek Tanácsa megfosztotta méltóságától és
ebbe a palotába költöztette. Ennek a palotának az erkélyén hallgatta a
Campanile harangzúgását, mely utódjának megválasztását adta hírül. Akkor a
szívéhez kapott és holtan esett össze. A palota sarkán még ő helyeztette el fia
emlékére a ma is ott látható kovácsoltvas lámpát. Az épület ma az egyetem
Gazdasági és Kereskedelmi Intézetének ad otthont. Feltűnő, hogy a Ca’Foscarinak
négy emelete van, míg a gótikus épületekre a három emelet jellemző. A palazzo
híres bálok és estélyek helyszíne volt. Többek között III. Henrik francia és
lengyel király is megszállt itt 1574-ben.
Palazzo Balbi – a dísztornyairól híres, hatalmas palota a
csatorna kanyarulatában, elsőrangú helyen áll. Innen nézte 1807-ben Napóleon a
tiszteletére rendezett regattát.
Palazzo Pisani Moretta – a karnevál idején mesebeli
álarcosbált szoktak tartani benne, amikor az előkelő vendégek gondolával úsznak
fel a Canale Grandén a gyertyafényben úszó gótikus homlokzat elé, mint tette
azt a régmúlt időkben például az orosz cár,
vagy Josephine, Napóleon felesége. Eredeti berendezésétől aztán Napóleon
meg is szabadította. Abban pedig egyedülálló, hogy a mai napig a Pisani család
leszármazottai lakják.
Palazzo Barbarigo Terrazza – a Canale Grandéra nyúló
erkélyeiről nevezték el. A Német Intézet található benne.
Palazzo Cappello Layard – itt lakott Sir Henry Layard
angol diplomata, aki feltárta Ninive
templomát.
Palazzo Doná della Madonetta – nevét a homlokzatán
elhelyezett Máriát a gyermekkel ábrázoló domborművéről kapta. Az épületnek
érdekes ívelt ablakai, szép oszlopfői és homlokzati díszítése van.
Palazzo Papadopoli – figyelemreméltóak a palota tetején
magasodó obeliszkek. Veronese csodálatos
képet festett a Coccina ház Madonnája címmel, mely a tulajdonos
Papadopoli családot ábrázolja. Ám a festmény nem itt, hanem Drezdában látható.
A kép hátterében még a család újonnan felépült palotája is látható.
Palazzo Businello – a 17. században átépítették, de
megőrzött néhány veneto-bizánci elemet.
Palazzo Barzizza – vörös homlokzatán pompás domborműveket
láthatunk a 12. századból (veneto-bizánci stílus)
Fondamenta del Vin – vezet egészen a Rialtóig. Valaha
boroshordókat rakodtak itt, ma egy széles korzó éttermekkel és
gondolakikötőkkel. Messzire nyúlik a boltok, kisvendéglők és borospincék sora,
beleveszve a vízpart mögötti szűk kis utcákba és a rakpart menti piacok
nyüzsgésébe. Henry James szerint a csatorna középső része „borongós hangulatot
áraszt, akár egy víz alá került város”.
A merész paloták és a forgalmas rakpart mégis izgalmas ellenpólust
alkotnak.
Rialto – a várost S alakban átszelő Canale Grande érdekes
ívű hídja, mely az 1500-as években 12 ezer cölöpre épült. Az egyébként 400
hidacskával rendelkező városban a múlt századig ez volt a Canal Grande fölött
az egyedüli híd. A jelenlegi híd 16.
századi, de Velence legelső napjaitól létezett itt átkelő. A Rialto hét és fél
méter magas ívét úgy tervezték, hogy átférjenek alatta a gályák. A masszív
szerkezet az egyetlen híd volt 1854-ig, amelyen a Canale Grandén át lehetett
gyalogosan kelni. A jelenlegi kőépítmény fahidak sorát váltotta fel, melyek
vagy összeomlottak, vagy elmosta őket a víz. Miután két csapóhíd is összeomlott
a Canale Grandén, tervek készültek egy erősebb, kőből álló szerkezet
megépítésére. Michelangelo, Palladio és Sansovino is a neves pályázók között
volt, ám végül a nevével is a feladathoz illő Antonio da Ponte nyerte el a
megbízást.
A híd 22 méter széles és üzletek kettős sora uralja, a
legtöbb aranyműves és ékszerbolt. A mai napig ez Velence leggyakrabban használt
hídja. Szt. Theodor és Szt. Márk domborműve látható rajta. Az építész a mai
Salizada Pio X. két oldalán egy-egy új házzal ellensúlyozta a hídnak a partra
gyakorolt oldalnyomását. A két árkádsor alatt üzletek sorakoznak, amelyeket
magánemberek vásárolhattak meg – így legalább részben sikerült fedezni az
építkezés költségeit.
„Veszek veletek, eladok veletek, beszélek veletek, járok
veletek, és így tovább, de nem eszem veletek és nem iszom veletek, és nem
imádkozom veletek. Mi újság a Rialtón?” (Shylock Bassanióhoz/W. Shakespeara: A
velencei kalmár)
A közeli kis Campo di Rialton emelkedik a San Giacomo di
Rialto vagy népszerű nevén San Giacometto templom. A szentély jobb oldali
pillérén olvasható legenda szerint Velence első lakói pontosan ezen a helyen
telepedtek le. Egyikük, egy Entinopo nevű ácsmester és építész megesküdött,
hogy templomot épít, ha a kis közösség megmenekül egy rettenetes tűzvésztől. Az
idősebb Szent Jakabról elnevezett templomot a város hivatalos születésnapján,
421. március 25-én, az angyali üdvözlet ünnepén szentelték fel. A velenceiek
számára ez annak a jele volt, hogy államuk a keresztény hit védelmezőjének
szerepére hivatott. A San Giacometto a város legrégibb temploma, ősi
gyökereinek szimbóluma. Oldalán egy 12. századi latin nyelvű felirat olvasható:
„Legyenek a kereskedők törvényei igazságosak, a súlyok és mértékek pontosak, és
a szerződések tisztességesek e templom körül.”
A kereszt felirata viszont a hitet helyezi előtérbe a földi javak
adásvételével szemben: „A te kereszted legyen, ó Urunk, az igazi megváltás e
hely számára!”
A Rialtón járva elgondolkozhatunk azon, hogy a modern
kereskedelem bölcsőjénél, a bruttó, nettó, tára, és más szakkifejezések, a
váltó és a kettős könyvvitel egyik szülőhelyén járunk. A Rialto térről nyíló
Sottoportico del giro bolthajtásos utcája volt a velencei kalmárok tőzsdéje. A
térre néző középső bolthajtás előtt vaskerítéssel körülvett szégyen-oszlop
emlékeztet arra, hogy a Signoria e pellengérre állíttatta a csaló és bukott
kereskedőket, akiket súlyosabb visszaélés esetén száműzetéssel is sújtott. A
tér másik felén a Sottoportico di Rialto, az aranyművesek helye arra
emlékeztet, hogy Velence és vidékének egyszerű népe az aranyat talizmánnak is
tekintette, lányaik pedig hozományként aranyláncokat gyűjtöttek a nyakukba. A
régi népszokások nyomai napjainkig érnek, a tehetősebb gondolierik ünnepek
alkalmával egész aranygyűrű gyűjteményt viselnek. A sotoportégóban található
magánbankokat a Köztársaság által 1485-ben alapított Bancigiro váltotta fel.
Vasrács védi az 1836-ban restaurált oszlopot, a hivatalos
rendeletek és bejelentések felolvasásának helyét jelző Colonna del Bando-t. A
kis ötlépcsős szónoki emelvényt görnyedt atlaszfigura, a Gobbo di Rialto
tartja.
„Mérhetetlen mennyiségű áru található a Rialto raktáraiban,
keletről-nyugatról hozzák, más égtájak felé viszik, mert a velenceiek mindig
kereskedők voltak, azok is maradnak. … A halpiacra bármennyi árut szállíthatnak
naponta, estig minden elfogy, mert ebben a városban bőkezűen vásárol és él
mindenki. A városban nem terem meg semmi, mégis minden van bőven,
élelmiszerekben soha nincs hiány. És ez abból származik, hogy a pénz mindenütt
pénz…” (Erdődy S. A szárnyas oroszlán)
Palazzo dei Camerlenghi – az elegáns palota közvetlenül a
Rialto mögött helyezkedik el, valaha a város kincstárnokának (camerlenghi) az
otthona volt. A 16. században az állami börtön működött itt, ahova az
adócsalókat vetették. A palota mögött állnak a reggeli piac standjai. Itt
intézték Velence pénzügyeit és a rácsozott alagsorban volt az adósok börtöne. A
kereskedőerkölcs szellemében mindenki szeme láttára megszégyenítették az üzleti
tevékenységükben eltévelyedőket. Sokszögletű formája alkalmazkodik a csatorna
kanyarulatához. A palota egyik befalazott oldalajtaján a Magistrato al Sal
egyik rendelete olvasható, amely meghatározza a chioggiai, pellestrinai,
malamoccói, vignolei, giudeccai, lidói és treporti zöldségek árát (1688).
A Canalé Grande ívét a hosszú, árkádos Fabbriche Nuove di
Rialto követi. Jelenleg az Esküdtbíróságnak ad otthont. A 16. században Velence
kereskedelmi felügyeletének adott otthont. Velence nagy piaca még ma is az
épület Rialtóra néző oldalán van.
Pescheria – a 14. századi halpiac helyén épített kecses
neogótikus vásárcsarnok, amely kis híddal a Fodamenta dell’Olio-hoz
kapcsolódik. A halpiac boltíves, oszlopos nagy csarnok, és hogy a sirályok ne
tekintsék vadászterületnek a pultokra kirakott árut, minden boltíves ablaka elé
egy vörös függönyt eresztettek. Érdekessége, hogy nem építész tervezte, hanem
egy festőművész, Cesare Laurenti.
Palazzo Morosini Brandolin – gótikus palota
Palazzo Corner della Regina – jelenleg a Biennálé Történeti
Archivumának ad otthont. Az épület Caterina Cornaro, a későbbi ciprusi királynő
egykori szülőháza helyén áll, így kapta a nevét. A homlokzat rusztikus alsó
részét álarcokkal díszítették.
Ca’ Pesaro – a Canal Grande legfeltűnőbb épületei közé
tartozik ez a méltóságteljes fehér márványpalota, amit Baldassare Longhena
tervezett. A Pesaro család a 16. sz. második és a 17. sz. első felében
megvásárolt egymás mellett három palotát, melyeket lebontattak és helyükre
egyetlen hatalmas épületet építtettek. Az új palotát már építése idején is túl
hivalkodónak minősítették, méltatlannak egy velencei arisztokrata családhoz.
Egy sor vésett, groteszk maszk sandít gúnyosan az oszlopok, mellvédek, boltívek
között. Fölszintjét gyémántmintás rusztikázás díszíti. Több mint 50 évbe telt
az építése és legalább ilyen hosszúnak tűnik a renoválása is. A Keleti
művészetek múzeuma és a Modern
művészetek múzeuma található
benne.
Palazzo Foscarini Giovanelli – itt született Mario Foscarini
dózse
Palazzo Belloni Battagia – címerekkel díszített homlokzatát
két magas obeliszk koronázza. A víz felőli bejáratot finoman megmunkált vasrács
szegélyezi.
Deposito del Megio – Ennek a 15. századi egykori magtárnak az
egyszerű téglaépületén Szt. Márk oroszlánja jelzi, hogy a városhoz tartozott. A
Velencei Köztársaság több ilyen magtár fenntartásával biztosította, hogy a
lakosság méltányos áron juthasson hozzá a legszükségesebb élelemhez.
Fondaco dei Turchi – a török kereskedők egykori székháza a
12. században épült, eredetileg magánlakásnak. Majd két évszázadon át az
Ottomán üzleti delegáció főhadiszállásaként működött. Emellett az épület
biztosította a muzulmán közösség számára a mecsetet, a fürdőt és a bazárt. A 19. században az osztrákok teljesen átépítették. Párhuzamos, patkó alakú ívei miatt az egyik
legkönnyebben felismerhető épület. Természettudományi Múzeum működik benne. Galériájában néhány szarkofág is látható,
köztük a lefejezett Marin Falier dózséé.
Riva di Biasio – A vízpart és a vaporetto-megálló közötti
szakasz, a San Simeon közelében, Riva di Biasio néven ismert és egy
hátborzongató történet kapcsolódik hozzá. Egy Biasio nevű helyi hentest
halálraítéltek, miután kiderült, hogy a boltjaiban árult húsok között volt
emberhús. Nyilvánosan lefejezték a Szent Márk tér oszlopai között. A posztumusz
városi legenda Velence mumusává tette, azt mondván, gyerekeket darált a
szalámiba.
San Simeoni Piccolo-templom – a római Pantheon mintájára
épült. Magas zöld kupolája és korinthoszi oszlopai említésre méltóak.
Piazzale Roma – eddig lehet szárazföldi közlekedési
eszközökkel eljutni, itt a buszpályaudvar, és a Santa Lucia pályaudvar is.
Ha itt visszakanyarodunk, a Scalzi híd lábánál rögtön
megcsodálhatjuk Velence egyik legszebb, legfényűzőbb barokk templomát, a Santa
Maria degli Scalzi-t, mely sajátos módon a mezítlábas karmelita
szerzeteseké. A velenceiek Scalzinak
(mezítlábasnak) nevezik, eredeti nevét, a Santa Maria di Nazaretet nem
használják. A szegény szerzetesek díszes templomának építési költségeit
Gerolamo Cavazza gróf állta.
A Ponte degli Scalzit 1933-ban, egy korábbi (1858) vashíd
helyén építették.
A legfontosabb paloták a jobb parton:
Palazzo Soranso Calbo Crotta – egy hosszan elnyújtott 15.
századi megnagyobbított és átépített palota.
San Geremia, Palazzo Labia – ezen a helyen már a 11.
században Jeremiás prófétának szentelt templom állt. Campaniléja Velence egyik
legrégibb fennmaradt harangtornya, valószínűleg a 12. században épült. A
jelenlegi templom a 18. századból való. A homlokzatokat, melyek egy 1848-as
osztrák támadásban megsemmisültek, később újratervezték. A mellette álló
Palazzo Labia a dúsgazdag Labia családé volt. Az eredetileg polgári Labia
család hadiszállítóként tett szert a vagyonára. A 18. században vásárolták meg
velencei nemesi rangjukat és azon kevesek közé tartoztak, akik az éppen
elszegényedő Velencében ilyen pompás palotát építhettek. Ma a palotát a RAI, az olasz tévétársaság
használja. A palotában stílusosan ötvöződnek a valóságos és festett építészeti
elemek. Első pillantásra gyakran meg sem tudjuk mondani, mi valódi és mi festett,
s ez valószerűvé teszi a freskókat. A nézőt is bevonja a festett világba a
csalóka játék.
Casa Gatti Gasazza – 18. században restaurált palota.
Érdekessége a tetőkert, a tipikus velencei „altane”
Palazzo Loredan Vendramin Calergi - a 16. század elején
építették, elsőként alkalmazva a tiszta reneszánsz formanyelvét. A homlokzat
jól példázza az ablakok jellegzetes velencei csoportosítását, kétoldalt
egy-egy, középen három. Az épületben
télen a Casino működik, nyáron pedig gyakran művészeti kiállításokat rendeznek
benne. A palota a velencei nemesség
szerencséjének kőből rakott bizonyítéka. 1500 előtt emelte a Loredan
patríciusdinasztia, később azonban a Calergik tulajdonába került. A krétai
család szintén úgy vásárolta meg nemességét.
A Vendraminok – dózsék és bankárok leszármazottai – 1845-ig lakták a
palotát, amikor a Bourbon-vérből származó Berry hercegnő vásárolta meg. A
francia kékvérű hölgy itt rendezte be udvarát a száműzetése idején, egy kis
Versailles-t a lagúnán. A félemeletet Wagner vette bérbe a családtól, majd
apósával, Liszt Ferenccel koncertet adott a La Fenice operaházban. 1883-ban itt
halt meg a palotában. A Ca’ Loredant Non nobis-nak is nevezték a földszinten
olvasható feliratról: Non nobis Domine, non nobis. (Nem nékünk Uram, nem nékünk,
hanem a te nevednek adj dicsőséget) Andrea Loredan ezzel akarta a Velencében
tobzódó hivalkodás közepette saját luxusrezidenciájának felépítését istenes
tetté nyilvánítani. Loredan nemcsak ezzel a felirattal igyekezett megnyugtatni
a lelkiismeretét, hanem a San Michele in Isola kamalduli templom szentélyének
felépíttetésével, ahova később eltemették. A palotában őrzik Loredan gazdag
műgyűjteményét, melyet 1513-ban íródott végakaratában „a ház vagy még inkább a
haza díszei”-nek nevezett.
Palazzo Erizzo alla Maddalena – a 15. századi épület szép
ablakaival dicsekedhet.
Palazzo Barbarigo – már csaknem lemállottak róla Bellini 16.
századi homlokzati freskói
Palazzo Gussoni Grimani della Vida – Korábban Tintoretto
freskói díszítették. Sir Henry Wotton angol nagykövet lakott benne a 17. század
elején. Az író és műgyűjtő követet, aki különösen Palladio grafikái iránt
érdeklődött, I. Jakab király elbocsátotta, miután azt találta mondani, hogy a
követ olyan tisztességes ember, akit azért küldenek külföldre, hogy a hazája
érdekében hazudjon.
Palazzo Fontana – XIII. Kelemen (Rezzonico
hercege)szülőhelye.
Ca’d’Oro – egész Velencében a Ca’d’Oro dicsekedhet a
legszebb kőcsipkés gótikus homlokzattal. A palota őse egy XIII. századi, még
bizánci jellegű épület volt. A 15. sz. elején épült. A főhomlokzat áttört
kiképzése, főként az emeleti loggia az akkor már álló Doge palota emeleti
homlokzatának kialakításával rokon. „Ez a csodálatos alkotás, melyet az egész
világon az építészet legdrágább ékszereként ünnepelnek, érzékletesen mutatja,
milyen szeretettel és szellemesen illeszkedett a gótikus lombard ízlés a
lagúnák akvamarin környezetébe.” (Giuseppe de Logu) Az áttört csipkézet mögött
sok-sok színes kővel, mozaikkal kirakott udvart láthatunk. A palazzo udvara
külön kis mestermű, talán a legszebb az összes velencei magánpaloták hasonló
udvarai között. Kútja és lépcsője szobrászati alkotás. Belül a Galéria
Franchetti működik, melynek műkincseit 1916-ban Giorgio Franchetti báró
adományozta az államnak. Az eredetileg lazurit kék, cinóbervörös és aranyszínű
homlokzat ugyan már régen megfakult, de az „aranypalota” lélegzetelállító
gótikus törékenysége a mai napig érintetlen. A bonyolult berakással díszített
boltíves folyosókról remek kilátás nyílik a csatornára. Bartolomeo Bon egyik
nagyszerű vörös veronai márványból vésett kútfője látható a kikövezett udvaron.
Eredetileg a Contarini családé volt, mely híres velencei klán, nem kevesebb,
mint nyolc dózsét adott a városnak. A
palotán az évek során számos változtatást hajtottak végre. A legnagyobb kárt a
híres 19. századi balett-táncos, Maria Taglioni okozta. A palotát Trubeckoj
Sándor orosz herceg ajándékozta neki, ő pedig eltávolíttatta a lépcsőket, az
utca felé néző kaput. Eladta Bon híres kútfőjét. Franchetti báró azonban helyreállíttatta
a palotát és visszavásárolta az „elkallódott” elemeket. A gyógyíthatatlan
betegségben szenvedő báró 1922-ben öngyilkosságot követett el, előtte azonban gondja volt rá, hogy
kedves palotáját a városra hagyja.
Palazzo Marosini Sagredo – vörös épület, erkélyes ablakaival
és az érdekes homlokzaton elhelyezett boltívekkel. A Sagredo-családból
származott a magyarországi vonatkozásairól ismert Szt. Gellért püspök.
Palazzo Michiel delle Colonne – magas oszlopos homlokzattal
rendelkező épület. A keresztes hadjáratokban olyan nagy szerepet játszó dózse
családjának hajléka volt. Ő hozatta Velencébe a Piazzetta nagy oszlopait, innen
a palota elnevezése.
Palazzo Mangilli Valmarana – a klasszikus épületet a jeles
angol konzulnak, Joseph Smithnek, Canaletto és más velencei művészek
pártfogójának építették. Smith pompás művészeti gyűjteményét és könyvtárát III.
György király szerezte meg.
Ca’ da Mosto – 12-13. századi épület, homlokzata az egyik
legrégibb a Canal Grandén, sőt egész Velencében. Alvise Da Mosto, a Zöldfoki
szigetek felfedezőjének szülőháza, amelyben később a híres fogadó, az Albergo
del Leon Bianco, azaz a Fehér Oroszlán volt. Aranykorában ez volt a Szálló
Velencében. II. József császár is vendége volt.
Fondaco dei Tedeschi – a Canal Grande legfontosabb
kereskedelmi központja, amelyet a velenceiek külföldi kereskedőknek adtak
bérbe. A 13. század közepére németek, osztrákok, csehek és magyarok is
létesítettek itt raktárakat, üzlethelyiségeket, irodákat és szállásokat.
1505-ben, egy tűz után márvánnyal akarták újraépíttetni. Mikor a Tanács ezt nem
engedte, Giorgione és Tiziano freskóival díszítették a homlokzatát. Ezek
teljesen megsemmisültek, néhány töredék a Ca’d’Oroban látható. Az épületben
most a főposta székel.
(Rialto)
Palazzo Dolfin Manin – a fehér épületet Sansovino építette a
16. században Zuanne Dolfin velencei kereskedő számára. Ma a Banca d’Italia
működik benne.
A veneto-bizánci stílusban épült Farsetti és Loredan
palotában jelenleg a városháza székel. Az Enrico Dandolo dózsa számára épített
Palazzo Farsettit a 19. században teljes mértékben restaurálták. A kettős
boltívű Palazzo Loredan gótikus előtetője alatt Velence és az Igazság szobra
áll. Homlokzatán a híres Corner család címere látható. A palota lakója volt
Elena Corner Piscopia, az első nő, aki tudományos fokozatot szerzett a padovai
egyetemen 1678-ban.
Casa Corner Martinengo Rava – az épület a Morosini család
tulajdona volt, akik olyan vendégeket fogadtak, mint Galileo Galilei, Giordano
Bruno. A 19. században jó nevű hotel
működött az épületben, melynek vendége volt James Fennimore Cooper (a Nagy
Indiánkönyv írója) is 1838-ban.
Palazzo Dandolo – 14. századi palota. Valószínűleg itt
lakott Enrico Dandolo dózse, aki a negyedik keresztes hadjáratot vezette. A
hadjáratra vállalkozó francia bárók nem tudták kifizetni a velenceiek által a
tengeri utazásért kért árat, cserébe viszont visszahódították a Köztársaságnak
a magyar királyságtól a dalmáciai Zara városát, majd Konstantinápolyt is
elfoglalták.
Palazzo Grimani – a legenda szerint a később dogévé
választott patrícius sértett önérzetből emeltette. Lánykérőben Foscariék azzal
sértették meg, hogy még szerény háza sincs a nagy csatornán. A gőgös Grimani
egész erdőt vett meg Libanonban, annak cédrusfáira alapoztatta e méltóságot és
erőt surgárzó palotát, melynek ablakait is nagyobbra csináltatta kikosarazói
házának kapujánál. Ma a fellebviteli
bíróság székhelye.
Palazzo Corner Contarini dei Cavalli – két címerrel és hatos
osztású központi ablakkal díszített elegáns gótikus alkotás a 15. századból.
Palazzo Martinengo Volpi – 1500-ból. A bejárat mellett kis
névtábla: Dottore Volpi. Mi más is lehetne… 1500-ban építette a család, nagy
költséggel, jó ízléssel. Valaha Pordenone freskói díszítették. Az eltelt jó 500
évben voltak tűzvészek, járványok, diktatúrák, kivégzések. Rendszerek
diadalmaskodtak és tűntek el. A Volpi-ház maradt. Senkinek nem jutott eszébe
elvenni tőlük. Egyes lakóit talán elűzték, de a ház azé maradt, aki építette
500 évvel ezelőtt.
Palazzo Benzon – a rózsaszín palota Marina Benzon grófnő
idején (a 19. sz. elején) a velencei divatos társaság találkozóhelye volt.
Megfordult itt Byron, Moore, Canova.
Palazzo Corner Spinell – rusztikus földszintjével és szép
erkélyeivel a velencei reneszánsz egyik különösen jól sikerült alkotása. a
színes kövekből készült díszek 13. századi márványberakásokat idéznek.
Palazzi Mocenigo – (kék és fehér kikötőcölöppel) négy
palotából áll. Itt vendégeskedett Giordano Bruno 1592-ben, amikor házigazdája
beárulta. Byron itt írta csúfondáros hőskölteményét, a Don Juant, mialatt
összeszűrte a levet a péknével; és itt vendégeskedett barátja, Thomas Moore.
„Vad volt ez a nőszemély, akár egy boszorkány, és tüzes, mint egy démon” – íme
a költő vallomása. A 17. századi
palota egy tiszteletreméltó velencei család nevét viseli. Hét Mocenigó dózse
volt (néhányan a Santi Giovanni e Paolo templomban vannak eltemetve). Az itt
található múzeum bepillantást nyújt az előkelő társaság velencei életébe. (A
család másik palotája a San Polo téren álló Palazzo Corner Mocenigo, melyben
jelenleg az adórendőrség működik. Régen híres volt két kapuzatáról, amely
biztosította, hogy az élők és a holtak soha ne keresztezzék egymás útját.)
Palazzo Contarini delle Figure – valószínűleg a balkonokat
alátámasztó, bár elég rosszul látható figurákról kapta a nevét. Márványlapokkal
és címerekkel díszített. Egyike az igen
csak szerteágazó Contarini család palotáinak, melyekből további huszonegy található a városban.
Palazzo Grassi – Az épületet a bolognai Grassi család építtette,
melyet hatalmas vagyonának köszönhetően befogadott a velencei arisztokrácia. Az
épület jelenleg kulturális központként működik és a Fiat cég tulajdonában van.
A Fiat szépen restauráltatta és jelentős kiállításokat tartanak benne.
Ca’del Duca – rusztikus isztriai kőből épült. Bon kezdte
építeni a 15. század közepén, de félbehagyta. Az épület Milánó hercegéről,
Francesco Sforzáról kapta a nevét, aki 1461-ben vásárolta meg a Corner
családtól. Tiziano műteremként használta, amikor a Doge palotán dolgozott.
Palazetto Falier – 15. századi gótikus épület, két kiugró
erkélyével, a velencei házakra egykor jellemző „liago” ma már ritka
továbbélésével.
A Doge palotában egy dózse arcképe hiányzik a sorból. Marino
Falier dózséé. Falier dózse olyat akart, ami ellene fordította osztálya
nagyhatalmú családait. Igazi, tényleges hatalmat. Mire trónra került, már csak
egy szavazat volt az övé a Tanácsban. A látszaturalmat ténylegesre akarta
változtatni, és ez árulásnak számított.
Velence egyik múlt századi történetírója így beszél a
Falier-összeesküvésről:
„Ezt az összeesküvést egy olyan ember vezette, aki hazájában
a legmagasabb méltóságra emelkedett, és már nyolcvanéves öregember volt.
Múltjára nem lehetett panasza, a jövőtől már semmit sem várhatott. Ez az aggastyán
a doge volt, aki nagy elhatározásoktól indíttatva szövetkezett az
elégedetlenekkel a nemesség megsemmisítésére… A Palotában, az úgynevezett
Óriások Lépcsőjén, ahol a megválasztott dogét szokták megkoronázni, hullott le
Marino Falier doge feje 1555. április 17-én hajnalban. … És az uralkodó
családok hatalmát nem fenyegette már veszély, a Velencei Köztársaságban helyre
állt a rend.”
Palazzo Barbaro – két épületből áll. az egyik 17. századi, a
másik 15. századi és faragványokkal és márványdíszítéssel dicsekedhet. Az
épület még mindig a Curtis család tulajdona. A 19. században ők látták vendégül
Henry Jamest, aki akkor írta az Aspern leveleket; és
vendég volt itt Monet is.
Palazzo Corner – más néven Ca’Grandé – a pompás reneszánsz
épületet a 16. sz. derekán egy pusztító tűzvész után kezdte építtetni a ciprusi
királynő unokaöccse, Jacopo Cornaro, Sansovino tervei alapján. Hatalmas méretei
alapján nevezték el a velenceiek Ca Grandé-nak. A rusztikus földszint után jón
stílusú, valamint korinthoszi emeletek következnek. Jelenleg Veneto tartomány
székhelye, a prefektúra kapott benne helyet. A kis kert zöldje mögött látható
Casetta delle Rose, melyben Canovának volt műhelye.
Palazzo Pisani, ma Gritti Palace Hotel. A 15. századi palota
Andrea Gritti tulajdona volt, aki dózse, nyelvész, politikus, hadvezér és nagy
nőcsábász volt egy személyben. Somerset Maugham e palota teraszáról írta a
következő sorokat: „Kevés olyan bűvös dolog van a világon, mint itt ülni,
miközben a lemenő nap élénk színekbe vonja a Salute épületét.” Csúcsíves
gótikus épület, ma hotelként működik.
Palazzo Contarini-Fasan:
A Salute megállóval szemben álló parányi, bájos, háromablakos
,keskeny 15. századi ház a rejtélyes
Desdemona háza néven is ismeretes, jóllehet Shakespeare hősnőjét jóval a ház
megépítése előtt megölték. A legendát talán a mór utánzatú velencei késő
gótikus építészeti elemek is táplálják. A hagyomány szerint innen ment férjhez
Otellóhoz Contarini Desdemona. (Shakespeare hőse nem szerecsen volt, hanem a
velencei Mora-nemzetség leszármazottja, akiknek palotája ma is látható a
Karmeliták temploma mellett)
Palazzo Giustinian(Morosini) – a 19. században közismert
hotel volt. Giuseppe Verdi, Ruskin és Proust is megszállt benne.
A San Marco vaporetto-állomásnál található a filmsztárok,
írók, művészek és arisztokraták kedvelt törzshelyének számító Harry’s bár.
1931-ben a bostoni Harry Pickering és a velencei Giuseppe Cipriani nyitotta
meg. Ernest Hemingwaynek saját asztalt tartottak fenn, de gyakran megfordult
itt Arturo Toscanini, Charlie Chaplin, Truman Capote, Orson Welles, Aristoteles
Onassis, Aga Khan és Woody Allen is.
Tengerzöld rióid beérnek a főutcába, mint bölcsőt ringatod a
Canal Grandét,
évszázadok óta ezt teszed éjjel-nappal.
Ámítasz. Királyt, bolondot, s engem is, vándorok botlanak el benned,
hazatalálnak.
(Galla Ágnes: Velence 2.)
Sötétedés után különösen kellemes egy séta a csatorna
partján. Keates, a híres angol költő nagyon élvezte azt az elemi gyönyörűséget,
amelyet Velence ébreszt sötétedés után, amikor a város kísérteties díszletei
„tompa fényben parázslanak, félhomályba vagy teljes sötétségbe borulnak.” Mark
Twaint ugyanígy fellelkesítette az esti város: „Az olvadékony holdsütésben a
költészet és romantika Velencéje tárult fel előttem. … Súlyos kőhidak vetettek
árnyékot a csillámló víztükörre … A víz fölött zene szállt. .. Velence maga
volt a tökély.”
A csatornán most már négy
h í d ível át:
A Scalzi a vasútállomás közelében épült márványhíd, szó
szerinti fordításban „mezítlábas híd”, a közeli kolostor mezítlábas
szerzeteseiről kapta a nevét. Egy osztrák építésű vashíd helyére épült
1934-ben.
a Rialto nagyjából félúton,
az Accademia pedig a
Rialto és a San Marco-i szakasz között.
A negyedik, sokat vitatott híd a Piazzale Roma és a
vasútállomás között épült. A modern, karcsú szerkezetet a neves spanyol
építész, Santiago Calatrava tervezte. Heves vitákat és tiltakozásokat kiváltó
híd. Terve 1996-ban készült el, maga a posztmodern üveg-híd csak 2007. augusztusában
és csak 2008. szeptember 11-én éjjel, 23 óra 44 perckor avatták fel és adták át
a gyalogos forgalomnak Ponte della Costitutione (Alkotmány-híd) néven. A
demonstrációs fenyegetések miatt nem kapta meg a neki kijáró ünnepélyes
ceremóniát, hiszen egy csöndes éjszakán kis közönség előtt zajlott le a
forgalom előtt való megnyitás. A híd ívének hossza 94 méter és a magassága több
mint 9 méter. Ez a szokatlan magasság biztosítja a szép kilátást a városra. Egy
ponton át kellett alakítani az eredeti terveket, mert a híd nyomása beomlással
fenyegette a két partot. Az egyetlen ívben, kábelek nélkül feszülő vörös
acélszerkezetre egybefüggő lépcsősort tervezett a művész üvegből és részben
isztriai márványból. Ez utóbbi hivatott összekötni az új hidat környezetével és
a város múltjával. A korlát már tiszta üveg, kivéve a tetejét, amely bronzból
készül. Este a lépcsőfokokból sugárzó díszkivilágítás kápráztatja el a nézőit.
És igen, káprázat … A híd nem örvend osztatlan sikernek. Tény, hogy
kerekesszékkel szinte lehetetlen feljutni az ív tetejére. És sokan szenvedtek
már kisebb-nagyobb sérülést a lépcsőfokok szélességének kiszámíthatatlansága,
az üveg és márvány csillogása, a panoráma miatti figyelmetlenség következtében.
A bírálók szerint Calatrava önhittségében kihagyta számításaiból az emberi
tényezőt. Rajongói viszont azzal válaszolnak, hogy pontosan az emberre
tervezte, az emberre, aki sétál, andalog, átadja magát a város hangulatának.
Velencét 1600 évvel ezelőtt alapították. Az azóta eltelt idő
alatt sok mindent láttak a lagúnák, de a modern művészetet, legalábbis, ami az
építészetet illeti, nem engedték beáramlani. Frank Lloyd Wright és Le Corbusier
is szerettek volna valami tartósat ajándékozni a városnak, de nem tehették. És
most itt van Santiago Calatrava. Az általa „a fény sétányának” nevezett hidat
szeretete jeléül, mintegy ajándékként szánta a városnak, és a „legszebb
hidam”-ként emlegeti. A fanyalgások ellenére sokan vannak, akik hiszik, hogy az
új híd a város pozitív üzenete a világ felé. Üzenet arról, hogy Velencének
nemcsak múltja van, de jövője is. Hogy képes és nem fél megújulni.
Korlát nélküli híd mindössze kettő van Velencében. Az egyik
Cannaregio békés kis oldalcsatornája fölött ível át (Rio de San Felice - Ponte
Racheta), a másik a Ponte Del Diavolo (az Ördög hídja) Torcellón.
1 megjegyzés:
Nekem tetszik az új híd, főleg az üzenete... ;)
Mi ez az angolszász rajongás a városért? Van valami különleges oka?!
És még ez a hármas ablakelosztás érdekelne, ha van időd ;)
Pusz
Megjegyzés küldése