-Biztosan tudod ezt vezetni? – kapaszkodott Anna Robert
derekába a kis kétszemélyes tűzpiros mopeden, ami lényegében a bicigliket volt
hivatva helyettesíteni az olasz fővárosban. A moped a férfi következő
gázfröccsére megugrott. Néhány bakugrásnak beillő mutatvány után azonban végre
egyenletes tempóban jutottak el a sarokig, ahol nagy ívben megfordulva
visszakanyarodtak. Még vagy háromszor ismételte meg Robert a gyakorlókört,
aztán némi fohászkodás után lefelé indult a meredek utcán. A kölcsönző
tulajdonosa gyöngyöző homlokkal nézett utánuk.
Anna szorosan tapadt a férfi hátára, kezei alatt finoman
rázkódott az a kockahas, amely tegnap este még a szenvedélytől feszült meg a
szája érintése alatt. Robert egyre magabiztosabban kanyargott az utcákon és
hamarosan ő is átvette a helyiek őrjítő, de mókás szokását, vidáman dudált
mindenre és mindenkire. A kis kerregő egyenletes tempóban járta be a várost,
nem győzték kapkodni a fejüket a rengeteg látnivaló láttán, és a Victor
Emmanuel emlékművet elhagyva végre leparkoltak a város egyik legimpozánsabb és
legismertebb műemléke, a Colosseum mellett, mielőtt a tátott szájú csodálkozás
vége egy kínos koccanás lenne.
-Huh, ez egész kellemes volt! – sóhajtott Anna, ahogy a
menetszéltől kócos haját simította ki az arcából. A több, mint két és fél ezer
éves történelmet felölelő város nem volt ismeretlen előtte, de egészen más
oldaláról ismerte meg, másként látta most a szeretett férfi oldalán, mint annak
idején, az apja és a nővére társaságában. Hátizsákjából előkotorta az
útikönyvet, belelapozott, aztán összecsapta és Robertbe karolva a Colosseum
bejárata felé vették az irányt. Útközben be nem állt a szája, a város
alapításának meséjével szórakoztatta a férfit.
-„Egy nap Silvia, a
király nővére épp kisétált almáért egy közeli erdőbe, amikor hirtelen nagyon
álmos lett, lefeküdt egy fa tövébe és elaludt. Azt álmodta, hogy idővel egy
egészséges ikerpárt fog szülni. Azt azonban nem sejtette, hogy amíg ő aludt,
addig Mars isten megszerette őt, és „megtermékenyítette”. Kilenc hónappal
később megszülettek az ikrek, de Silvia öccse azt a jóslatot hallotta, hogy az
egyik gyerek az ikerpár közül veszélyes lehet az ő uralmára, így amikor Silvia
nem volt otthon, akkor a király megparancsolta szolgáinak, hogy vessék a
Tiberis-be a kicsiket. De a szolgák megsajnálták a gyerekeket, ezért fontak egy
kosarat, és abban letették a babákat a partra. Mivel többet nem tehettek a
csecsemőkért, szomorúan visszaballagtak a palotába. Nem sokkal később a partra
jött egy nőstény farkas (mely Mars isten küldöttje volt), és elvitte magával a
gyerekeket, hogy saját kölykeivel együtt felnevelje őket. Amikor a gyermekek
felnőttek, akkor elhagyták a farkast, és elkezdték önálló életüket, követve
nagybátyjukat a trónon. Romulus elkezdte építeni vára falait, de megparancsolta
szolgáinak, hogy aki át meri ugrani az (akkor még csak pár centis) falat, azt
öljék meg. Remus (nem sejtvén, hogy testvére ilyet parancsolt) átugorta a falat,
s így szólt: „Ez lenne az a híres fal, amely megvéd majd titeket a gonosz
istenektől?” Az egyik szolga a parancshoz híven agyonverte Remust. Amikor ezt
Romulus meglátta, keserves sírásra fakadt, s azt mondta: „Így merje majd ezek
után valaki átugorni a király falát!”
A Colosseum bejáratához érve Robert vette át a mesélés
fonalát. -"Amíg a Colosseum áll, állni fog Róma, ha elpusztul,
elpusztul
Róma és a világ is." -írta az óriási építményről egy angolszász egyházi
író.
-Gyerekként imádtam a Spartacust, nem is tudom, hányszor
láttam Kirk Douglas-szal a filmet. És hiába játszódott máshol a történet, de én
mindig ide, a Colosseumba tudtam elképzelni a viadalokat. Aztán amikor
Russel-lel elkészült a Gladiátor, az elsők között ültem be egy moziba, hogy
megnézhessem. Tudtam, hogy csak épített díszlet, de mégis úgy éreztem, hogy
élethűen mutatja be a korabeli technikai megoldásokat és a város lakóinak
életét, a gladiátorok életének kilátástalanságát. Nem tudom, miért izgat
ennyire a téma, mert ha valamit, na, ezt képtelen lennék eljátszani. Ehhez
olyan atletikus test kell, amilyen nekem sose lesz. Akkoriban aztán elég sokat
olvastam is a témáról. Innen tudom, hogy az amfiteátrum római találmány.
Lényege az elliptikus alaprajzú aréna, amelyet több emelet magasságban
ülőhelysorok öveztek, ahonnan a nézők biztonságosan szemlélhették a
látványosságokat. Az amphitheatrum szó utal az épülettípus eredetére, hiszen
két, félkör alaprajzú görög színház "összeillesztése" eredményezi az
ellipszis formát. A Colosseum felavatása szertartásos ünnepség keretében
történt, amelyen 5000 vadállatot vonultattak fel. Mai nevét csak a középkorban
kapta, feltehetően Néró egy a közelben álló szobráról, a kolosszusról.
A Colosseum átmérője mintegy 500 méter, majd 50 méter magas;
mészkőből és téglából épült, bonyolult szerkezetű építmény. Az üléssorokat
lejárók és sétálófolyosók tagolják, amelyek az amfiteátrumban mintegy 50 ezer
ember zavartalan elhelyezését és közlekedését biztosították. Az építészek olyan
járatok és felvonók rendszerét alakították ki, amellyel megoldották a
vadállatok színpadra juttatását közvetlenül a ketreceikből. A negyedik,
legfelső emeleten elhelyezett talpkövek és konzolok hatalmas rudakat tartottak,
melyek segítségével az amfiteátrum arénáját óriási sátorral lehetett befedni. –
mutatott fel a romok égbe-, de leginkább napfénybe szökő felső része felé.
-Egy csomó más épület csatlakozott hozzá, a
gladiátoriskolák, fegyverkovácsok házai, a díszletek és kellékek házai és egy
atlétaiskola; de volt egy épület a halott gladiátorok kamrái számára is. Nem
tudom miért, de valamiért ez vált igazán világhírűvé, pedig a Circus Maximus
legalább ekkora építészeti remekmű, amely valaha Róma első és legnagyobb
arénája volt, leginkább kocsiversenyeket és atlétikai viadalokat rendeztek
benne. Sajnos nagyon kevés maradt fenn belőle, szinte csupán a fűvel benőtt
versenypálya. Az aréna közepén egy válaszfal osztotta két részre a porondot,
amelyen hét tojás alakú tárgy volt. Ezzel mérték a megtett fordulókat. Később
bronzdelfinek szolgáltak a mérésre. Néhány kapu még látható, de az ülőrészek
nagy része eltűnt, valószínűleg későbbi építkezések során a város lakói
építőanyagként használták fel. Pedig az óriási lelátókon, amelyeken 150 ezer
ember fért el, a nézők annak idején megtekinthették a lovas- és
kocsiversenyeket, az atléták küzdelmeit és a nem elhanyagolható technikával kivitelezett,
előre megrendezett tengeri csatákat, de az állatok viadalát is. Fogadásokat
kötöttek, szórakoztak, tomboltak a verseny alatt. Hihetetlen, de az
állóhelyekkel együtt majd 300 ezer ember fért el, ami még mai szemmel nézve is
elképzelhetetlen. Gondolj bele, hogy az új Wembley-ben is csak 105 ezren férnek
el a koncertek idején, amikor a füvön is nézők vannak. Az ember el sem tudja
képzelni ezeket a hihetetlen méreteket, és igazából azt sem, ahogy egyszerre
ennyi ember egyetlen rendezvényre igyekszik.
Anna a máris átforrósodott köveken ücsörögve ámultan
hallgatta Robert lelkes előadását. Körülnézett és itt a történelem
kézzelfogható emlékei között, magában mosolyogva állapította meg, hogy lám, a
kölyök, az információkra éhes, érdeklő kölyök előbukkant a filmsztár álarca
mögül.
-Sosem gondoltam volna, hogy pont ez a nyers ereje fogott
meg az ókornak – nézett rá félrebiccentett fejjel.
-Na igen, nem a sport az erősségem – húzta el a száját a
férfi.
-Miért mondod ezt? Edzőterembe jársz, futsz, bringázol, remekül
műveled a szabadfogású birkózás bizonyos válfaját – vigyorgott rá vidáman… -
ezeket a széles vállakat nem adták ingyen! – simított végig a férfi pólós
vállain, aztán hagyta, hogy az agyondícsért atléta magához húzza és a
napfényben fürdő amfiteátrumban szenvedélyesen megcsókolja.
*
Észrevétlen telt el az idő a kövek között sétálva,
elképzelve a vadállatok üvöltését, a homokba ivódó vér látványát, a félelem, az
izgalom verejtékének páráját, a halálhörgést és a nézők tízezreinek tombolását.
A történelem mindig is vérszomjas volt. Egymást átölelve beszélgettek, aztán
lassan visszabaktattak az árva mopedhez és lassan végiggurultak a Forum Romanum
mentén.
A fő köztér, a Forum Romanum a kereskedelmi és politikai
világ érintkezőhelyének számított. Keleti részén a plebejusok gyülekeztek, a
nyugatin a patríciusok. Ahogy a város nőtt, a Forum Romanumot is bővítették, és
gyönyörű oszlopos csarnokokat, úgynevezett bazilikákat építettek (ezek voltak
állítólag a keresztény templomok alapjai). Később térszűke miatt a Forum
Romanumot észak felé is bővítették, és a hozzá fűződő újabb tereknek és
építményeknek egész sorozata keletkezett.
Róma egyik dombja a Capitolium, itt látható a nőstény
farkas, a Capitoliumi Venus is. Ennek tövében pihentek meg, hogy hátizsákjukból
elmajszolják az útközben vett szendvicseket és igyanak a déli hőségben. A füvön
elnyújtózva a várost nézték, miközben Robert újra mesélni kezdett.
-Kölyökként volt egy film, a Római vakáció… imádtam. Gregory
Peck játszott benne és Audrey Hepburn. Ezerszer gondoltam rá, hogy egyszer én
is így akarom bejárni ezt a várost.
-Nem ismerem ezt a filmet. – vallotta be Anna lehunyt
szemekkel élvezve a napsütést. –Miről szólt?
-Nem ismered? – ült fel hitetlenkedve Robert és hirtelen
csak úgy dőlni kezdett belőle a szó, nyilvánvalóvá téve, hogy a film és
egyáltalán a filmes téma mindig is a kedvenc beszédtémája. –Na, akkor először
is a történet… oké, kicsit talán giccses, de én inkább csak romantikus mesének
éltem meg, a haverjaim cikiztek is érte eleget, hogy ilyen nyálas sztoriért
lelkesedek, de van benne valami, ami miatt egyszerűen muszáj volt imádni és
ezzel ma is így vagyok. A közös robogózásunk után pedig még inkább.
-A történet, Robert…? – akasztotta meg Anna mosolyogva a
szövegzuhatagot.
-Oké… Anna hercegnő – emelte ki mókásan a főszereplőnő nevét
- hosszú és fárasztó európai protokolláris körútja során Rómába érkezik. Este
az ablakából vidám zenét és emberek nevetését hallja, ezért lefekvéskor
idegileg kiborul, mert elege van a komornája által felsorolt rengeteg formális
eseményből és a kötöttségekből (még pizsamát sem vehet fel a hagyományos
hálóruhája helyett), élni szeretné a hétköznapi emberek életét. Az orvosa
nyugtatóinjekciót ad be neki. Anna azonban megszökik és kóborolni kezd Róma
utcáin. Az injekciótól elálmosodik és egy szökőkút peremén elalszik. Joe
Bradley amerikai újságíró egy vesztes kártyapartit otthagyva hazafelé sétál és
észreveszi a lányt, aki majdnem leesik a padról. Eleinte ott akarja hagyni a
padon, de végül hazaviszi az erősen bódult állapotú nőt, aki alvajáróként
követi. A lányt a kényelmetlen heverőre fekteti. Másnap éppen a hercegnővel
kéne interjút készítenie, azonban elalszik és elszalasztja az előre megbeszélt
időpontot. Besiet a szerkesztőségbe, ahol eleinte kamuzni kezd és az „elkészült
riportot” foglalja össze a főszerkesztőnek, majd amikor az megmutatja neki az
újságokat, hogy a hercegnő beteg, ezért elmaradt a sajtótájékoztató, Joe
meglátja a fényképet, és felismeri éjszakai vendégében a hercegnőt. Megegyezik
a főszerkesztőjével, hogy 5000 dollárért egy exkluzív, részletes interjút
készít Anna hercegnővel, fényképekkel ellátva. Hazarohan a szállására. Anna
éppen akkor ébredezik. Joe néhány kérdéssel megbizonyosodik az álmosan
válaszolgató lánytól, hogy tényleg ő a hercegnő. Anna nem emlékszik rá, hogyan
került a férfi lakására, nem fedi fel kilétét és Joe sem árulja el, hogy tudja,
ki ő. Elbúcsúznak, Anna sétára indul a római belvárosban (előtte pénzt kér
kölcsön a férfitól), Joe pedig titokban követi őt.
Anna csupa olyan dolgot tesz, ami az átlagemberek számára
mindennapos, számára azonban tilos, ismeretlen és ezért izgalmas: cipőt vesz,
levágatja hosszú haját rövidre, fagylaltot vesz, majd a Spanyol lépcsőnél Joe
úgy intézi, hogy „véletlenül” találkozzanak. Megbeszélik, hogy a napot együtt
töltik Anna kívánságai szerint. Kávézgatás során Joe azt hazudja magáról, hogy
fertőtlenítőszerek kereskedelmével foglalkozik. Közben odahívja fotóriporter
kollégáját, hogy csatlakozzék a társaságukhoz. A fotós öngyújtóba épített mini fényképezőgéppel
titokban felvételeket készít a lányról. Megnézik a Colosseumot, ami a lány
kifejezett kívánsága volt. Motorra ülnek, amit véletlenül a lány elindít és
több apró baleset után a rendőrségen kötnek ki. Joe megmutatja az
újságíró-igazolványát, Annáról pedig azt mondja nekik, hogy jegyesek, ezért
elengedik őket.
Este táncmulatságba mennek hármasban, ami az Angyalvár
közelében van. Anna felhőtlenül táncol és nagyon boldog. Váratlanul az országa
titkosrendőrsége körbeveszi a helyszínt. A fekete öltönyös rendőrök el akarják
vinni a lányt, aki Joe segítségéért kiált, így verekedés tör ki. Amikor
megérkezik az olasz rendőrség, Annáék a folyóba esve kiúsznak a partra, ahol
megcsókolják egymást. Anna elmegy a férfi szállására, hogy megszárítsa a ruháit
és a haját, de semmi egyéb nem történik közöttük, csak egy szenvedélyes ölelés,
és a lány még aznap éjjel visszamegy a követségre.
Másnap délben sajtótájékoztatót tart a hercegnő. Délelőtt
megjelenik a riporternél a lap főszerkesztője és követeli az exkluzív riportot,
amit Joe megtagad. Betoppan a fotós is a kész fényképekkel. Joe megakadályozza,
hogy a fotós átadja a képeket a főszerkesztőnek. Mindketten elmennek a
sajtótájékoztatóra. Anna meglepődik a jelenlétükön, de Joe egy feltett
kérdéssel jelzi neki, hogy nem árulja el a titkát. Odaadják Annának a
kompromittáló képeket a sajtótájékoztató közben. Joe egy darabig még vár, majd
egymagában távozik.
-Hát, ennyi. Nem volt benne igazi amerikai happy end, az
újságíró és a hercegnő nem élnek tovább boldogan, mint a mesében, de valamiért
nekem így volt tökéletes. Így olyan volt, mint ami velem is bármikor
megtörténhet. … És most itt ülök Rómában Annával az oldalamon, úgyhogy olyan
ez, mint egy valóra vált álom. A hercegnőm itt van velem… és tudod mi a
legszebb az egészben? –nézett forró
tekintettel a lányra.
-Micsoda? – lehelte elvarázsoltan Anna.
-Hogy a hercegnőt most magammal vihetem, senki nem állhat
közénk.
Egy ilyen mondatot muszáj volt szenvedélyes csóknak
követnie. Anna még a mese hatása alatt állva arra gondolt, hogy mennyire
másként élte meg ő maga ezt a történetet. Számára a herceg bukkant fel
váratlanul és magával vitte. A valóság éppen annyira meseszerű volt, mint a
történet, ami érezhetően a férfi egyik kedvence volt. Egy pillanatra elképzelte magukat, ahogy a történet főszereplőiként
eljátszák a kamerák előtt Annát és Joet… tökéletes szereposztásnak tűnt.
Robert azonban még nem fejezte be. Megsimogatta a lány
arcát, aztán halkan még beszélni kezdett: --A rendező eredetileg Elizabeth
Taylorra gondolt a hercegnő szerepére, de más elfoglaltsága miatt nem volt
elérhető. Így egy ismeretlen színésznőt választott, akinek ez volt az első
filmes szerepe, és akit ezzel elindított egy hosszú és sikeres karrier felé. A
forgatás alatt elterjedt a híre a filmes szakmában az ismeretlen Audrey Hepburn
megjelenésének, sokat beszéltek filigrán alkatáról, és mire az utolsó csapó is
elhangzott, egy új sztár született. … Nem ismerős a szituáció?
-Aranyos vagy, de én nem hiszem magamról, hogy valaha is
sztárrá váljak. Pedig az előbb én magam is eljátszottam a gondolattal, hogy mi
ketten mennyire jól tudnánk hozni a karaketereket. De nem, azt hiszem, nekem
fontosabb lenne melletted otthon maradni, mint a kamera előtt a pároddá válni.
-Hát, az önzőbbik részem elégedett a válasszal kisasszony…
de ha bármikor úgy érzed, szívesen pályát módosítanál, én támogatnálak, ugye
tudod?
-Tudom, de azt hiszem, a feleségednek lenni úgyis
huszonnégyórás elfoglaltság lesz, nem is jutna időm és erőm másra … -
vigyorgott Anna, mire a férfi szelíden megsimogatta az arcát.
-Most még álmodozol, de néhány év és unni fogod a képemet…
nem akarom, hogy aztán úgy érezd, elszaladt melletted az élet, és te lemaradtál
róla.
-Mit akarsz ezzel mondani? – suttogott vissza a lány
összevont szemöldökkel, mire Robert keze lehullott és visszahanyatlott a lány
mellé.
-Nem tudom. Csak beszélek össze-vissza. Mint aki nem tudja
elhinni, hogy az élet simán is mehet a maga útján. Világéletemben a szüleim
házassága volt az etalon, olyanra vágytam… és mégis … tele vagyok bizonytalansággal.
Ők mind a ketten két lábbal álltak a földön, de én ilyen elfuserált fazon
vagyok ezzel a színész-mániámmal. És alig látok magam körül normális
házasságokat. És tudom, hogy képtelen lennék lemondani róla, még ha a
boldogságom múlna rajta, talán akkor sem.
Azért szerettem gyerekként is a filmeket, mert egy csomó
kérdésemre megadták a választ, még olyanokra is, amiket megfogalmazni sem
tudtam. Amikor bennem keltett további kérdéseket, a könyvekhez fordultam, hogy
megleljem a válaszokat. Ők voltak a legjobb barátaim, a könyvek és a filmek.
Fura srác voltam, mert ezek sokszor minden másnál jobban érdekeltek, amik a
korom szerint kellett volna, hogy érdekeljenek. Amikor aztán alkalmam nyílt
belesni a kulisszák mögé, hát… az szerelem volt az első látásra.
Egyszer azt nyilatkoztam, hogy én nem is akartam színész
lenni, hanem sokkal inkább egy lusta, alkoholista zenész egy dél-franciaországi
városkában… de ez nem volt igaz, csak érdekesebbnek akartam láttatni magam.
Vagy csak védekeztem, mert egy csomóan nekem estek a Twilight eszelős sikere
után, hogy érdemtelenül hullott az ölembe egyik pillanatról a másikra egy csomó
olyan lehetőség, amit mások évtizedek alatt sem értek el. Talán csak nekik
vágtam dacból vissza. De a lényeg, hogy a színészet olyan szerelem, amiről nem
tudnék lemondani.
Már csak azért sem, mert nemcsak az érdekel, hogy én hogyan
formálom meg az adott karaktert, de az is, hogy a megálmodója miért alkotta
olyannak, miért éppen az a történet ragadta meg, és a rendező hogyan akarja ezt
a nézőknek vászonra vinni? A kérdések érdekeltek és az út, amíg a válaszokat
megtalálom. Az egész folyamat érdekel, ezért olvasok el mindent, ami csak
összefüggésbe hozható az adott figurával vagy történettel, akár áttételesen is.
Egyszerűen éhezem a válaszokra, és ez a kíváncsiság tart a földön, mert
folyamatosan szembesít vele, hogy még mennyi tanulnivalóm van.
Anna itta a szavait, tisztában volt vele, hogy most itt
olyan önvallomást hall, amit Robert talán még a családjával sem osztott meg
soha, és ettől kivételesnek érezte magát. Ezek a gondolatok többet árultak el a
férfiról, és a hozzá fűződő kapcsolatáról, mint egy szerelmi vallomás, és végül
észre sem vette, hogy könnyek csurognak le az arcán, ahogy Robert fölé hajolt
és megcsókolta. Ezek után valóságos
szentségtörésnek tűnt, hogy fel kellett tápászkodjanak a földről, hogy
visszainduljanak a kempingbe.
*
Másnap már sokkal magabiztosabban járták be a kis mopeddel a
várost. Anna könnyű nadrágban, rövid ujjú blúzban karolt a
férfiba, aki kivételesen felhajtott ujjú fehér ingbe, farmerbe öltözött, hogy megadják a tiszteletet a helynek. A még kevés számú turista közé elkeveredve megcsodálták a Piétát, a Laokoon szoborcsoportot, a Sixtus-kápolnát - a pápa magánkápolnáját, ahol a pápaválasztásokat szokták tartani. És lélegzetüket visszafojtva ámultak a világ legnagyobb székesegyházának kupoláján, amelyet Michelangelo tervezett. A hatalmas tér tervezésénél az volt a fő szempont, hogy a pápa miséit a lehető legnagyobb számú ember tudja figyelemmel kísérni, ez alighanem sikerült is, hiszen 100 ezer ember fér el rajta. A tér amúgy az optikai csalódáskeltés mesterfoka: a dómhoz közeledve úgy tűnik, mintha az távolodna, továbbá a tér ugyan kör alakúnak tűnik, de valójában ellipszis.
férfiba, aki kivételesen felhajtott ujjú fehér ingbe, farmerbe öltözött, hogy megadják a tiszteletet a helynek. A még kevés számú turista közé elkeveredve megcsodálták a Piétát, a Laokoon szoborcsoportot, a Sixtus-kápolnát - a pápa magánkápolnáját, ahol a pápaválasztásokat szokták tartani. És lélegzetüket visszafojtva ámultak a világ legnagyobb székesegyházának kupoláján, amelyet Michelangelo tervezett. A hatalmas tér tervezésénél az volt a fő szempont, hogy a pápa miséit a lehető legnagyobb számú ember tudja figyelemmel kísérni, ez alighanem sikerült is, hiszen 100 ezer ember fér el rajta. A tér amúgy az optikai csalódáskeltés mesterfoka: a dómhoz közeledve úgy tűnik, mintha az távolodna, továbbá a tér ugyan kör alakúnak tűnik, de valójában ellipszis.
Az Angyalvár felé haladva Anna nem is tudtam, hogy hozza
majd szóba… ez az egész utazás lassan kezdett egy filmszemlére hasonlítani,
amerre csak jártak, mindenhol eszükbe jutott egy fontos jelenet, amely ehhez a
városhoz kapcsolódott. Neki momentán egyik könyvélményét, Dan Brown
megfilmesített történetét, az Angyalok és démonok című Hom Hanks filmet
juttatta eszébe.
Minden benne volt, amivel ma találkoztak: a A Szent Péter
tér, hihetetlen nagyvonalú kameramozgások, mindenféle templomba, könyvtárba
bejuthattak a nézők a hősökkel, amelyek egyébként a nyilvánosság elől elzárt
helyek. Dan Brown és a rendező Ron Howard ráérzett az európai kultúra tökéletes
díszletjellegére, és mellesleg a kedvük szerint létrehoztak egy újabb remek konspirációt a Vatikánban a
pápaválasztási konklávé alatt. Jó szórakozás volt, és bár valószínűleg sok
igazság van a kritikusok gúnyos megfogalmazásában, azért a rohanós vatikáni turistafilm titulust meglehetősen ledegradálónak
érezte.
A vár mellett leparkolva még éppen elcsíptek egy angol
nyelvű idegenvezetést, így aztán egy alig fél órás séta során
megtudták, hogy az
Angyalvár Hadrianus császár síremlékének épült. Egy ideig a császárok
temetkezőhelye volt. Az alapépítmény egy négyszög, amelyen egy monumentális
henger áll. A henger belsejében egymás alatt 4 kamra található (legalul a
sírkamra), melyeket spirális folyosó vesz körül. A későbbi évszázadokban
katonai erőddé alakították a mauzóleumot, majd a városfalnak egyik központi
erődje lett.
Az Angyalvár nevet egy pusztító pestisjárvány idején kapta. A
legenda szerint I. Gergely pápa egy alkalommal a vár tetején meglátta Szent
Mihály arkangyalt, amint a büntetés kardját visszahelyezi hüvelyébe: ezzel
jelezte a járvány végét. Idővel az épületet államosították, ezután börtönként,
majd kaszárnyaként működött, ma múzeumként funkcionál.
A benti tér nyomasztó spirálisa után szinte kiszédültek a
napfényre, hogy felkeressék az utolsó látnivalót, amit aznapra tervbe vettek,
és ami megszállott filmesként kihagyhatatlan pontja volt a kirándulásnak.
A Trevi-kút a legnagyobb és leghíresebb szökőkút Rómában,
annyian látogatják, hogy általában moccani se lehet körülötte a kis téren. Most
is így volt, ezért aztán napszemüveg mögé bújva, a tér szélén vásárolt
szalmakalapok takarásában, kezüket összekulcsolva dobták be a tenyereik közt
megbújó negyed dollárost. A világ egyik leghíresebb, és legszebb szökőkútjába
rengetegen dobnak aprópénzt, mivel a hiedelem szerint, aki háttal, a válla
felett pénz dob a kútba, az visszatér Rómába. A pénzérmékből naponta kb. 3000
Euró gyűlik össze, mely összeget a nap végén begyűjtik, bár néhány ötletes
tolvaj alkalmanként mágneseket használva próbál lopni a kútból.
Lehetetlen volt nem gondolni Fellini Dolce Vitájára, ahogy
Marcello Mastroianni csodáló tekintetének tüzében Anita Ekberg izgatóan végigsétál
a medence vizében. Filmtörténi pillanat volt, sok férfi ezért a jelenetért, a
svéd szőke bombázó idomainak csodálatáért nézte meg újra és újra a filmet.
A tér lelke a monumentális barok díszlépcső, a Spanyol
lépcső, amely nevét az előtte fekvő téren lévő spanyol
nagykövetségről kapta. A
széltében elterülő térről kitárt karokkal indul a lépcsőzet, magához szívja az
egész környezetet. A két szélső, keretező épület azután mintegy derékban
összeszorítja a lépcsőt, mely ezután ismét szétárad, hogy körülölelje a
templomot hangsúlyozó, kiemelő teraszokat. A lépcső mindig tele fiatalokkal,
sok külföldivel, a via Margutta festői itt árulják képeiket, így a hatalmas
kavalkádban fel sem tűnt az a fiatal, összeölelkező páros, akik itt vettek
búcsút Rómától, bízva a szökőkút vizébe vetett érmében, hogy lesz még alkalmuk
újra ezeket az utcákat, tereket járniuk.
3 megjegyzés:
Szia!
Az első néhány mondat után azt hittem, hogy kórházban kötnek ki :D .
Nagyon aranyos rész volt!
A másnapnál a második mondatot félbeszakítottad, vagyis inkább beszúrtál egy bekezdést. (Nem kötözködök, csak segítek:) )
Nagyon tetszett! Várom a folytatást!
An
Kösz, hogy szóltál! Sajnos amikor képet illesztek be, néha megviccel a program, most valahogy a gép sincs topon, és nem mindig veszem észre... szóval csak bátran, mert sokat ronthat az "élvezeten" egy ilyen hiba.
jutka
Köszönet a római és filmes körképért ;)
A gázfröccs és kockahas meg hab a tortán....
De hogy a Római vakáció?! :P XDDDDD
Puszik
Megjegyzés küldése